“Wij zijn al een dementievriendelijke stad sinds 2017”, zegt schepen voor Senioren en Toegankelijkheid Rina Rabau Nkandu (Vld-Groen-M+). “Eén op de vijf personen krijgt ooit te maken met dementie. Wij hebben als stad het doel om zoveel als mogelijk tegemoet te komen aan de noden en de wensen van mensen met dementie en hun mantelzorgers. Horeca zien we als een belangrijk element om die mensen hun sociaal leven te vrijwaren. Daarom bieden we in samenwerking met het expertisecentrum dementie Orion en de Alzheimerliga een traject op maat aan voor onze horecazaken. Ze krijgen enerzijds theorie over dementie en anderzijds reiken we hen de nodige tools en hefbomen aan om er op een gepaste manier mee om te gaan.”
Twaalf horecazaken schreven zich in voor de vorming die in Mechelen voor het eerst georganiseerd werd. Zij kregen van de stad Mechelen de erkenning ‘dementievriendelijke horeca’ en een embleem om op hun toog te zetten met daarop een vergeet-mij-nietje, het logo van een dementievriendelijke stad. Het geeft aan dat zij speciale aandacht hebben voor communicatie en geduld en dat ze tijd nemen voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. De twaalf dementievriendelijke horecazaken zijn: Restaurant ’t Witte Goud, Cosma, TokoTien, Brasserie Carlton, Het Kunstuur Café, Maneblusser City, Bar Popular, Ankertje aan de Dijle, Beans Bar, Café Het Maanlicht, Bar Moemoe en Kato Gâteaux.
Eén van de horecabazen die de vorming volgde is Jonas Bosmans, de uitbater van Bar Moemoe op de Grote Markt in Mechelen. “Tijdens de opleiding kregen we elke week een paar cases voorgelegd van situaties die zich zouden kunnen voordoen met mensen die aan dementie lijden. Ik heb de pech dat ik dementie al van dichtbij heb meegemaakt in mijn familie. Het herkennen van de ziekte is het belangrijkste, want bij dementie komt vaak een gedragsverandering kijken. Door dat sneller op te merken, is er minder schroom bij die mensen om op café of restaurant te gaan. Want vaak blijven de partners of mantelzorgers liever thuis, net vanwege die gedragsverandering. Met het logo laten wij weten dat die mensen hier welkom zijn en dat we met hen rekening houden”, besluit Jonas Bosmans van Bar Moemoe.