Emblemnaar Bert Van Thilborgh heeft ervaring in onder meer marketing en de evenementensector. Maar hij is ook al een hele tijd trendwatcher. Oorspronkelijk richtte hij zich op chocolade en ander snoepgoed, maar later verruimde hij zijn blik. Hij ging in binnen- en buitenland workshops en lezingen geven over trendwatching en doceert sinds enkele jaren ook aan de Thomas More Hogeschool in Mechelen, waar hij studenten de kneepjes van het trendwatchen bijbrengt.
En sinds kort ligt ook zijn eerste boek in de winkel. In Trendsurfing: innoveren op golven van verandering neemt hij de lezer mee in de wereld van trends. “Ik had er nooit echt over nagedacht om een boek te schrijven, tot talent- en burn-outcoach Luk De Wulf mij erover aansprak. Zo is het idee beginnen rijpen. Nadat het enkele weken in mijn hoofd rondspookte, ben ik op zoek gegaan naar een uitgeverij. Zo kwam ik uiteindelijk bij uitgeverij Pelckmans terecht.”
Toch duurde het vier jaar vooraleer het boek effectief klaar was. “Ik had tachtig pagina’s volgeschreven toen ik er plots niet meer tevreden over was”, zegt Van Thilborgh. “Ik begon opnieuw, dit keer over trends tijdens de coronacrisis, maar ook dat raakte niet afgewerkt. Na een periode waarin het project in de koelkast verdween, ben ik uiteindelijk vorige lente opnieuw volop beginnen schrijven. Dit keer aan een methodologisch boek over trendwatching. Het is het allereerste boek in zijn soort in het Nederlandstalig taalgebied.”
“Het boek bestaat eigenlijk uit twee delen”, klinkt het. “In het eerste deel probeer ik trends te definiëren aan de hand van enkele kernwoorden zoals verandering, menselijk gedrag, maatschappelijke context, innovatie en levenskwaliteit. Daarbij geef ik ook heel veel voorbeelden over hoe bedrijven in alle sectoren op bepaalde trends inspelen. In het tweede deel probeer ik al die puzzelstukken samen te leggen zodat je ook effectief aan de slag kan en kan gaan innoveren op de golven van de trends in de maatschappij.”
Kortfilm
Naast het boek maakte Van Thilborgh meteen ook een kortfilm. Het is naar eigen zeggen de eerste verfilming van een managementboek in Vlaanderen. “In de video focus ik vooral op de maatschappelijke context van trends, zoals de vergrijzing en bevolkingstoename, maar ook zaken als technologische vernieuwing en het klimaat”, zegt hij. “Net als het boek kan ik die video gebruiken tijdens mijn lezingen en de lessen op de hogeschool. Maar hij is handig voor iedereen die wil meesurfen op de golven van verandering.”
Het boek Trendsurfing: innoveren op golven van verandering kost 30 euro en is te koop in de boekhandel en online.