CSR_Trendhuis

Trendhuis voelt sterke drang naar duurzaamheid bij ondernemers

MECHELEN – Trendhuis heeft in haar nieuwste onderzoek gepeild naar de groeiende keuzes voor duurzaam ondernemen in het Belgische bedrijfsleven. Uit de resultaten, die in de CSR Monitor 2018 zijn vervat, blijkt dat drie op de vier bedrijven een drang naar duurzaamheid toont.

De CSR (Corporate Social Responsibility) Monitor 2018, een onderzoek van Trendhuis in samenwerking met BNP Paribas Fortis, bevroeg 640 Belgische grote en kleine bedrijven. Het Mechelse trendonderzoeksbureau wilde zo een antwoord op de vragen hoe sterk duurzaam ondernemen in ons land leeft, wie zich verantwoordelijk voelt voor CSR, of bedrijven geloven dat CSR kosten kan besparen en of CSR het wapen in een war for talent wordt.

“Op basis van de studie kunnen we Belgische bedrijven in drie groepen plaatsen. De grootste bestaat uit CSR believers. Ruim de helft van de ondervraagden zegt dat duurzaam ondernemen de enige weg vooruit is. De tweede groep zijn CSR pragmatics. Zij investeren in CSR omdat ze denken dat hun klanten en omgeving dat verwachten, maar zien het wel als een extra kost. Minder dan een vijfde, de CSR passives, ziet CSR als een vluchtige hype”, verklaart Nathalie Bekx, ceo van Trendhuis.

Rendabel businessmodel

Bij de overgrote meerderheid heeft CSR zijn stempel al gedrukt. Zowel grote als kleine ondernemingen zien het zelfs als het businessmodel voor de toekomst, waarbij duurzaam ondernemen niet langer een pure kost, maar wel een rendabele investering is.

“Bedrijven vinden CSR in eerste instantie heilzaam op HR-gebied. Logisch, want duurzaam ondernemen motiveert medewerkers en trekt talent aan. CSR is zo misschien wel het wapen in de war for talent. Verder zien de ondervraagden ook economische voordelen. CSR bespaart kosten en levert extra klanten op, want die gebruiken duurzaamheid steeds meer als een aankoopcriterium”, besluit Nathalie Bekx.