“Net als in 2020 deed de bouwsector het ook vorig jaar goed. We stellen vast dat de Vlaming vandaag nog bewuster bezig is met comfortabel wonen. Ook het belang van duurzaamheid dringt door. Veel mensen zijn bereid om te investeren in een grondige renovatie zodat ze ook op lange termijn zorgeloos kunnen genieten van hun woning en badkamer”, verklaart Patrick Steylaerts de groei in 2021.
Ondanks de mooie cijfers bleef ook Steylaerts niet gespaard van de gevolgen van de coronapandemie. Er waren onder meer problemen met de leveringen, waardoor planningen moesten worden verschoven. Toch werden in 2021 bijna negenhonderd badkamerrenovaties gerealiseerd. “Voor de vertragingen konden we gelukkig op veel begrip van de klanten rekenen, want de klantentevredenheid bleef stabiel met een score van 94%”, voegt Patrick eraan toe.
Personeelsbeleid
Een van de doorslaggevende factoren voor het succes van Steylaerts is volgens de algemeen directeur het personeelsbeleid. Patrick Steylaerts is duidelijk trots op zijn medewerkers. “Ons personeelsbeleid is gericht op een hoge autonomie en permanente opleiding. We geven onze medewerkers veel vertrouwen en een grote verantwoordelijkheid om hun werk zelfstandig te organiseren.”
Heel opmerkelijk is dat Patrick als CEO bijna alle sollicitatiegesprekken met potentiële medewerkers zélf doet. “Vorig jaar heb ik er toch een zestigtal gedaan, telkens goed voor ongeveer anderhalf uur. Omgerekend zijn dat dus twee volle weken.”
“Ik vind dat cruciaal: dat allereerste gesprek is helemaal gericht op de persoonlijkheid van de kandidaat. Ik probeer mij de sollicitant voor te stellen in interactie met zijn of haar toekomstige collega’s. Het is een heel lang en gestructureerd gesprek dat best wel uitputtend kan zijn voor de kandidaten.”
Steylaerts stelt naar eigen zeggen heel atypische vragen. “In de eerste tien minuten lukt het meestal nog voor de kandidaten om zich een bepaald profiel aan te meten, maar daarna komt hun ware ik al snel naar boven. Achteraf vraag ik hen hoeveel procent van hun persoonlijkheid ik nu ken. Meestal antwoorden ze 70 à 80%. Dat is voor mij genoeg om te voorspellen hoe ze zich nadien gaan gedragen.”
“Bovendien voelen de mensen zelf ook aan of ze bij het bedrijf passen of niet. In een tweede gesprek, deze keer met de afdelingshoofden, wordt dieper ingegaan op de specifieke kennis die nodig is voor een bepaalde job. Ook in die gesprekken hebben we onze eigen aanpak. Voor commerciële functies nemen we bijvoorbeeld zelden mensen aan die iets van tegels of sanitair kennen. Wij willen zelf het verhaal vertellen en als mensen al een rugzakje meedragen, is het soms heel moeilijk om dingen af te leren.”
Trouwe medewerkers
De resultaten van die aanpak weerspiegelen zich op de werkvloer. Bij Steylaerts werken bijna honderd mensen. “In de voorbije vijftien jaar is nog nooit gebeurd dat ik na een paar weken dacht: ‘Oei, dat had ik nu niet gedacht van die mens. Die is heel anders dan ik had verwacht.’ Omgekeerd is het ook zo dat kandidaten nooit na een paar weken of maanden weggaan bij ons.”
“We draaien niet rond de pot, ook niet over de minder aangename zaken van een job. Ik durf te zeggen dat er onder onze medewerkers geen twee mensen zijn die niet samen door eenzelfde deur kunnen. Er is ook geen enkele ‘pannenkoek’ bij. Ze zijn allemaal goed, top. Dat uit zich bijvoorbeeld in een grote collegialiteit en een hoge efficiëntie.”
FC Barcelona
Patrick Steylaerts vergelijkt zijn medewerkers graag met FC Barcelona. “Als er een nieuwe speler komt bij Barcelona die niemand kent, dan wéten de anciens dat het een goede voetballer is. Anders wordt die speler niet aangetrokken door Barcelona. Dat is net zo bij ons. Nog een ander voorbeeld: we hebben twaalf magazijniers en vorig jaar waren er – ondanks de coronacrisis – acht of negen van hen die geen enkele ziektedag hadden. Dat komt omdat we naar hen luisteren en dat ze zich gerespecteerd voelen. Ik geloof daar heilig in.”
Azuleo
Naast de vestigingen in Lier en Temse heeft Steylaerts met Azuleo ook een tegelspeciaalzaak in Wijnegem. Ook daar was 2021 een recordjaar. “In Lier en in Temse hebben we klanten, in Wijnegem durf ik te zeggen dat we fans hebben”, klinkt het bij Patrick Steylaerts. “Bij Azuleo doen we geen plaatsingen, maar richten we ons voornamelijk op B2B-klanten. Dat we bij Steylaerts de nummer één zijn in badkamerrenovatie, dat is algemeen geweten, maar dat we ook de primus zijn in de markt voor de bouwpromotoren is veel minder bekend. Zowat elke grote bouwpromotor in Vlaanderen is klant bij ons.”
Toekomst
Steylaerts blijft ambitieus en lonkt naar uitbreiding in andere provincies. “We hebben vestigingen in Lier, Temse en Wijnegem en zijn inmiddels een vaste waarde in Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen. We zien nog mogelijkheden voor verdere uitbreiding in Limburg en West-Vlaanderen. Daarom kijken we uit naar partners in die regio’s waarmee we op termijn kunnen samenwerken door overname. In onze branche zijn er heel wat familiebedrijven waar veel knowhow zit, maar waar opvolging om diverse redenen niet altijd evident is. Dat zijn de bedrijven waarnaar we op zoek zijn”, zegt Patrick Steylaerts.