Menig liefhebber van tattoos en piercings heeft sinds 2016 een thuis gevonden bij The Ink Collective, voorheen bekend als Needlz ’n Ink. Oprichtster Kim (44) runt de zaak in het hart van Berlaar samen met haar partner Steven Scharlaecken (42), die verantwoordelijk is voor de piercings. Met een achtergrond in de tattoo-industrie die teruggaat tot 2006, heeft Kim een schat aan ervaring en een grote passie voor haar vak.
“De focus ligt bij ons op het creëren van tatoeages en het zetten van bodypiercings van de hoogste kwaliteit. Daarnaast bieden we een uitgebreide selectie van piercing juwelen aan”, vertelt Kim. Het team van The Ink Collective telt vijf tattoo-artiesten. “Of je nu op zoek bent naar een unieke tattoo, een nieuwe piercing, of gewoon inspiratie wilt opdoen, we bieden een ervaring die aansluit bij jouw stijl en persoonlijkheid. We zijn een ‘all around tattoo studio’, maar we hebben natuurlijk ook tatoeëerders die gespecialiseerd zijn in bepaalde stijlen zoals fine line tattoos of realisme.”
“We hebben eerst een jaar aan de kerk gezeten en na een jaar zijn we verhuisd naar het centrum van het dorp. In ons vorige pand hadden we drie verdiepingen. Ik werkte vaak beneden en de rest van het team werkte boven. Klanten zagen weinig omdat alles boven gebeurde”, vertelt Kim. “Hoewel we al een goede acht jaar actief zijn in Berlaar, was het vorige pand zo onopvallend dat sommigen het nog steeds niet wisten. Ik hoop dat meer mensen nu hun weg gaan vinden naar ons. De huidige locatie springt duidelijk meer in het oog”, vindt Kim.
Open ruimte
“We verkopen ook heel veel piercings, maar in ons vorige pand hadden we eigenlijk geen ruimte om ze goed te tonen. Nu hebben we er een open ruimte en een volledige toonbank voor”, vertelt de zaakvoerster. De nieuwe locatie, voorheen de ING-bank in Berlaar, is dan ook zorgvuldig gekozen om een open en uitnodigende sfeer te creëren.
“We hebben bewust gekozen voor een open ruimte”, legt Kim uit. “Het is ook onze intentie om een huiselijke sfeer te creëren. Als mensen binnenwandelen, krijgen ze een ander gevoel. Via schermen is er de mogelijkheid om voor wat meer privacy te zorgen, maar de meeste klanten hebben hier eigenlijk geen probleem mee. We willen dat mensen zich echt thuis en comfortabel voelen.”
Nieuwe concepten
Naast het aanbieden van standaard services, introduceert The Ink Collective ook nieuwe concepten om zich te onderscheiden in de branche. “We gaan ook ‘privé piercingparty’s’ organiseren, bijvoorbeeld voor een verjaardag of een vrijgezellenfeest. We bieden verschillende formules aan, inclusief hapjes en drankjes. Ook zullen we dagsessies met gastartiesten aanbieden, met een ontbijt op de weekenddagen. Dit zijn enkele van de nieuwigheden die eraan zitten te komen”, vertelt Kim enthousiast.