De aanval is de beste verdediging, moet Jef Colruyt gedacht hebben nu de strategie van ‘zijn’ Colruyt Group van alle kanten onder vuur ligt. En dus nodigde de intussen 63-jarige CEO journalisten en beursanalisten uit op de hoofdzetel in Halle om hen “inzicht te geven in de puzzelstukken, de onderliggende samenhang toe te lichten en te vertellen waar we naartoe gaan”.
Geen overbodige luxe, nu zelfs analisten zich openlijk afvragen of de groep, die intussen dik 32.000 medewerkers en bijna 1.200 winkels telt en een jaaromzet draait van 9,9 miljard euro, ergens onderweg zijn focus niet verloren is. Want, zo luidt de kritiek, hoe passen pakweg fitnesszalen (JIMS) of fietsen (Bike Republic) in de strategie van een supermarktgroep? Al zeker wanneer diezelfde supermarkten, die nog altijd voor het gros van de omzet zorgen, achteruitboeren. Omdat de groep de stijgende kosten onvoldoende kan doorrekenen, blijkt hun troef – de ‘laagsteprijsgarantie’ – nu een handicap.
Eindelijk thuislevering
Jef Colruyt, aanhanger van het zenboeddhisme, kent de kritiek, maar blijft er rustig onder. Hij is ervan overtuigd dat er, zelfs in België, nog ruimte is om verder te groeien met de supermarkten, met name in grootsteden als Antwerpen, Brussel, Gent en Luik. “Historisch is ons marktaandeel daar wat kleiner, en dat gat willen we nu versneld dichtrijden.” Hoeveel winkels en van welke formules, dat willen ze in Halle nog niet zeggen.
Daarnaast springt de groep ook op de e-commercetrein: vanaf volgende week levert Colruyt aan huis: eerst in Brussel en Antwerpen. “Daar is een grote bevolkingsdichtheid, zijn veel mensen zonder auto, maar met veel koopkracht. Dat is anders in kleine gemeenten. Daarom gaan we niet aan huis leveren in Bachten de Kupe”, zegt Jef Colruyt. De groep zal vanuit het fonkelnieuwe distributiecentrum in het Vlaams-Brabantse Londerzeel werken met eigen chauffeurs.
Eindelijk, zullen critici zeggen. Al is de CEO het met die kritiek niet eens: “Werken met afhaalpunten was een bewuste keuze en we zijn intussen marktleider met Collect&Go. We zien wel dat afhalen beter werkt in landelijke gebieden en kleinere steden dan in de échte grootsteden, dus dat lossen we nu op. Bovendien is er een ‘olifant in de kamer’: winkels verdienen minder aan thuisleveringen dan aan verkopen in de winkel, als ze er al geen verlies op maken; dat is de harde realiteit.” Vandaar dat Colruyt 10 tot 15 euro zou aanrekenen, al geeft het pas volgende week meer info.
LEES OOK. Colruyt start binnenkort met thuislevering
Kruisbestuiving
Tegelijk is de CEO ervan overtuigd dat de diverse winkelformules – die sinds kort netjes zijn opgedeeld in vier grote vakgebieden: Voeding, Gezondheid, Niet-Voeding en Energie – elkaar zullen versterken. “De tijd van de gewone winkelier die producten inkoopt, in de rekken plaatst en aan de kassa afrekent, is voorbij”, zegt Jef Colruyt. “Maar het is en blijft wel een business waarin mensen centraal staan. Wat we ondernemen moet dus maatschappelijk relevant zijn en een antwoord bieden op wat de klant vraagt, met respect voor mens en milieu. En het economische plaatje moet kloppen. Op de lange termijn.”
Dé sleutel daartoe vormt meer dan ooit kruisbestuiving tussen alle winkelformules. Schrik dus niet wanneer er plots een JIMS-fitnesszaal opent boven op je vertrouwde Colruyt. Of wanneer er een automaat met gezonde Boni-producten in de fitnesszaal opduikt. Of wanneer je parafarmaceutische producten van Newpharma in de rekken van de supermarkt vindt. Of je bij aankoop van babyvoeding plots promo’s krijgt van Dreambaby. Of als fitnessfan uitgenodigd wordt om een fiets te testen.
“En, ja, daarbij zal de Xtra-klantenkaart en haar app-variant een almaar belangrijkere rol gaan spelen”, geeft Colruyt nog mee. Die moet op termijn een heuse Personal Shopping Assistant worden voor alle formules van de groep. “Xtra biedt een schat aan klantendata en met die inzichten kunnen we ons aanbod en onze dienstverlening op maat van de consument brengen en die op een duurzame manier ondersteunen in zijn zoektocht naar een evenwichtige en gezonde levensstijl.”