zeepzusters Foto's: Joris Herregods

Teleurgesteld in wat op het winkelrek lag en dus maakt Marjolein gewoon haar eigen zeep

Als verpleegkundige en mama van vier kinderen komt de Willebroekse Marjolein Van Gucht dagelijks in contact met allerlei vormen van zeep. Ze plaatste de jongste jaren evenwel vraagtekens bij de kwaliteit van al die shampoos, lotions en crèmepjes. Die bevatten volgens haar te veel water en zorgen in sommige gevallen voor irritatie. Daarom lanceerde Marjolein haar eigen zeepmerk: biologisch en goed voor mens en milieu.

“De basis van mijn zeep bestaat uit biologische oliën”, legt Marjolein haar zeepproces uit. “Denk aan olijfolie, kokosolie, sheaboter, cacaoboter en castorolie (ook wel wonderolie genoemd, red.). Daar wordt ‘loog’ aan toegevoegd, een oplossing van water en natriumhydroxide die de olie omzet naar zeep.” Wat overschiet in dit ambachtelijke proces is de zeep zelf en glycerine. “Die stof ontbreekt in zeep gemaakt op industriële schaal”, vertelt Marjolein. “Mijn zeep moet dan ook soms vier weken lang rijpen vooraleer je ze kan gebruiken.”

Volgens Marjolein wringt daar het schoentje met de zeep die je in de winkelrekken terugvindt. “Het is precies die glycerine die heel veel huidverzorgende bestanddelen bevat en die voor een groot deel de schuimkwaliteit bepaalt. Bij industriële zepen worden er zelfs chemische stoffen toegevoegd die meer schuim moeten creëren bij het aanbrengen van de zeep”, zegt de verpleegkundige. “Ik heb dat niet nodig. Mijn zeep schuimt fantastisch van zichzelf.”

Biologisch

Marjoleins zeep, die ze verkoopt onder de naam De Zeepzusters, is een biologische, cold pressed, zeep. Je kan het verschil met reguliere zeep het best vergelijken met het verschil tussen kookolie en koudgeperste olijfolie (extra vergine).

“Mijn zeep schaadt de huid niet, maar versterkt ze net”, zegt ze. “Als verpleegkundige gebruikte ik vorige winter nog gewone zeep, waardoor mijn handen – zoals altijd – met kloven bezaaid waren. Deze winter gebruikte ik voor het eerst mijn eigen zeep. Resultaat? Mijn handen bleven kloven-vrij. Ik was daar zelf echt verbaasd over.”

“Samen met mijn dochters ontwerp ik de nieuwe zeepjes. Zij kunnen zich daar echt in verliezen. Mensen staan altijd versteld van de leuke motiefjes die ze bedenken”

Marjolein Van Gucht (De Zeepzusters)

De biologische zeep van De Zeepzusters is een oplossing voor meerdere kwaaltjes. Marjolein ontwikkelt bijvoorbeeld ook een body butter. “Hoeveel keer heb ik als verpleegkundige mensen aangeraden om een of ander duur merk te kopen voor hun huidzeer?”, vraagt ze zich af. “Terwijl je veel kan oplossen door hoogkwalitatieve, biologische zeep te gebruiken.”

Voor die kwaliteit betaal je natuurlijk iets meer. Al staat Marjolein erop dat je uiteindelijk minder geld uitgeeft wanneer je investeert in een iets duurder product. “Als moeder van vier kinderen kon ik aan het einde van de week bijna een zak vullen met lege PVC-flesjes van allerlei zeepproducten”, zegt ze. “Van mijn zeep heb je veel minder nodig, dus moet je ook veel minder snel weer naar de supermarkt hollen.” De consistentie van de zeep is ook van belang. “Vloeibare zeep bevat zeer veel water. Op het internet vind je recepten voor vloeibare zeep en dan bereken ik dat ik met mijn één stukje zeep 4 liter aan vloeibare zeep kan produceren.”

De zeep van de Zeepzusters ruikt niet alleen lekker, ze ziet er ook leuk uit. De blokken worden bovendien ook ecologisch (zonder plastic) verpakt. Ideaal voor een cadeau of cadeaumand. “Samen met mijn dochters ontwerp ik de nieuwe zeepjes”, glundert Marjolein. “Zij kunnen zich daar echt in verliezen. Mensen staan altijd versteld van de leuke motiefjes die ze bedenken.”

De kleuren in de zeep zijn mica’s, een soort mineraal gewonnen uit mijnen. “Ik zorg er wel voor dat we enkel mica’s kopen bij gecertificeerde verkooppunten, zodat we zeker niet bijdragen aan kinderarbeid”, zegt Marjolein. “Want mica had in het verleden een slechte reputatie wat betreft de ontginning ervan.”

Verkoop

De Zeepzusters biedt een breed arsenaal aan geuren. “Toch vragen mensen vaak om een specifieke geur”, vervolgt ze. “Ik doe mijn best, maar ik ben gebonden aan bepaalde regels. Elke geur die ik verkoop moet goedgekeurd worden door de bevoegde instantie.”

Marjolein bereikt haar nieuwe klanten via Facebook en door op lokale markten te staan. “Dat lukt voorlopig wel, maar ik zou graag mijn zeepjes ook in een paar winkels willen leggen. Ik denk dan aan cadeauwinkels of boetiekjes.”