m1kkwesc

Telenet zet productiehuis Caviar in de etalage, CEO hoopt op nieuwe, lokale investeerder

Telenet wil zijn belangen in productiehuis Caviar verkopen. Dat schrijft De Standaard. Telenet spreekt over "een strategische evaluatie van de investeringsfocus" die "eventueel zou kunnen leiden tot een (gedeeltelijke) verkoop", en dat amper drie jaar nadat het de aandelen aankocht. Momenteel bezit het bedrijf, met hoofdkantoor in Mechelen, 70 procent van de aandelen van het productiehuis.

Officieel is er dus nog niets beslist, maar de investering die Telenet wil doen in de uitrol van een glasvezelnetwerk in ons land valt naar verluid niet te rijmen met de groeiambities van België’s grootste productiehuis. Het glasvezelkabelproject van Telenet kost namelijk bakken geld, waardoor het bedrijf al moest aankloppen bij Amerikaans moederbedrijf Liberty Global, dat sinds vorig jaar volledig eigenaar is van Telenet.

Lees ook: Productiehuis Caviar neemt belang in Waalse filmproducent Versus

Dat Caviar tegelijkertijd investeert in enkele kleinere productiehuizen, zoals Sputnik en Versus, en nog twee grote investeringsprojecten op tafel heeft liggen, zorgt bij het moederbedrijf voor een moeilijke geldoefening. Geld doorsluizen naar Telenet en Caviar is volgens het moederbedrijf niet mogelijk. De uitbreiding van Caviar werd daardoor als “niet prioritair” gelabeld.

Hoop op lokale investeerder

Telenet en Liberty Global gaven Caviar daarom de keuze tussen twee opties: ofwel gaan de uitbreidingsplannen twee jaar de ijskast in, ofwel eindigt de samenwerking en gaat Telenet op zoek naar een partij die zijn belang in het productiehuis wil overnemen. Voor Caviar-CEO Bart Hamelinck was de pauzeknop indrukken geen optie. “Wij willen graag verder gaan”, vertelde hij aan De Standaard, zonder verder uit te weiden. Dat maakt een exit bij Telenet onvermijdelijk.

Lees ook: Ann Caluwaerts verlaat na bijna 14 jaar Telenet 

Hamelinck hoopt een lokale investeerder te vinden voor zijn productiehuis en droomt ervan Caviar uit te kunnen bouwen tot de Belgische tegenhanger van het Nederlandse Eyeworks of het Franse MediaWan.  “We kozen destijds voor Telenet, omdat ze expertise hadden in de sector, maar ook omdat ze toen nog 40 procent verankering in Vlaanderen hadden”, zegt hij. “Ik blijft een soort romantisch idee hebben dat niet alles naar het buitenland moet vertrekken. Het zou fijn zijn als een mediagroep, niet enkel eentje van tv-zenders, maar ook eentje uit tv-productie, zou willen investeren. En iets creëren dat hier nog een oorsprong heeft.”

Wat de mogelijke verkoop van Caviar betekent voor Play Media en Woestijnvis, die ook onderdeel zijn van Telenet, is niet duidelijk. Al hebben zij voorlopig geen plannen om grote investeringen te doen. Volgens Telenet staan die samenwerkingen vandaag ook niet ter discussie.