MECHELEN – Nog tot en met 5 november loopt in Vlaanderen de Digitale Week. Daarbij worden de mogelijkheden van de digitale wereld extra in de verf gezet. Ook de Mechelse telecomoperator Telenet zet zijn schouders onder enkele digitale projecten.
Tijdens deze dertiende editie van de Digitale Week organiseren lokale organisaties zowat 1.000 activiteiten waarbij het gebruik van multimedia centraal staat. Het uiteindelijke doel is om mensen digitale vaardigheden bij te brengen en ze mediawijs te maken. Daarbij wordt zowel aandacht besteed aan de talloze digitale mogelijkheden, als aan de mogelijke gevaren die erachter schuil gaan.
Mediawijsheid
Ook Telenet sluit zich aan bij de Digitale Week. De telecomoperator breit een vervolg aan het succes van de Digitale Duik. Dat festival werd vorige maand in de Schorre in Boom georganiseerd en bracht zowat 15.000 ouders en kinderen dichterbij elkaar in de manier waarop ze naar de digitale wereld kijken.
“We bouwen voort op dit momentum en willen alle kinderen meekrijgen op de digitale trein. Daarom zijn we ook in oktober trotse partner van een aantal mooie initiatieven”, zegt Ann Caluwaerts, chief corporate affairs van Telenet. “Iedereen moet de kans krijgen om op een leuke manier kennis te maken met media en technologie, maar wel steeds met aandacht voor veilig en verantwoord gebruik en voor mediawijsheid.”
Onder meer de projecten CoderDojo4Divas en WeGoSTEM worden ondersteund. “We willen niet van iedereen een programmeur maken, maar trachten wel de noodzakelijke digitale vaardigheden bij te brengen. We geloven dat een nauwe samenwerking tussen bedrijven, bevoegde overheden en middenveldorganisaties tot een materiële impact kan leiden.”