Telenet gaat ook op andere diensten dan telecom inzetten. Het Mechelse telecombedrijf wil de wildgroei aan programma’s op het werk tegengaan, en doet dat door te investeren in het Antwerpse bedrijf Spencer. Dat ontwikkelde een applicatie die de productiviteit en het comfort op het werk moet bevorderen. “We zijn een bedrijf met 3.200 medewerkers en zien zelf ook de nood voor zo’n tool in”, aldus Dieter Nieuwdorp, senior vicepresident strategy & corporate development bij Telenet.
Het aanvragen van vakantie, het doorgeven van onkosten of het goedkeuren van een bestelorder gebeurt bij de meeste bedrijven via tal van applicaties en programma’s. “Uit een studie van onderzoeksbureau Forrester blijkt dat 62 procent van de werknemers taken uitstelt wanneer ze in verschillende systemen moeten inloggen. Hoewel die toepassingen de productiviteit en het werkcomfort zouden moeten bevorderen, werkt dit nu omgekeerd”, zegt Dieter Nieuwdorp.
Spencer brengt alle informatie uit programma’s, applicaties en websites samen in één eenvoudige applicatie. “Deze investering past in een langetermijnstrategie van Telenet om de duurzame groei van start-ups en beloftevolle digitale ondernemingen te ondersteunen via het Telenet Kickstart programma. Op termijn kunnen we Spencer mogelijk ook aan onze eigen klanten aanbieden.”
Spencer is een spin-off van het Antwerpse November Five en werd mee ontwikkeld door BASE Company, voor de overname door Telenet. Voorlopig focust Spencer op bedrijven met meer dan 2.000 werknemers. Naast Telenet zijn ook Proximus en DEME al klant. “Jonge mensen hebben erg hoge verwachtingen en hopen dat de toepassingen in de werksfeer overeenkomen met de geavanceerde technologieën in hun privéleven”, vertellen ceo’s van Spencer Tom Vroemans en Maarten Raemdonck. “We zijn voorlopig de enige in Europa die zo’n oplossing aanbieden.”