Tegels Van den Bossche Foto: Joris Herregods

Tegelbedrijf Van den Bossche vernieuwt toonzaal: “Je kan tegels niet meer wegstoppen in een simpele brochure”

Al een paar dagen wandelen de klanten van het tegelbedrijf Van den Bossche in Bornem door een totaal vernieuwde toonzaal. De toonzaal werd volledig onder handen genomen en kreeg een nieuwere en gezinsvriendelijkere look. “Het was hard werken, maar het resultaat mag er zijn”, zegt zaakvoerder Niki Van den Bossche.

 

Al meer dan vijftig jaar is Van den Bossche Tegels gespecialiseerd in keramische en natuurstenen tegels, zowel voor professionals als doe-het-zelvers. De voorbije vijftig jaar evolueerde de tegelsector enorm. Daarom koos Niki Van den Bossche ervoor om de toonzaal volledig te vernieuwen.

 

“Het is zeker niet de eerste keer dat we onze showroom eens vernieuwen. De sector blijft voortdurend evolueren en dat moet je volgen. Alles wordt steeds groter en mooier en als tegelbedrijf kan je niet achterblijven. We moeten beleving creëren in onze showroom en ervoor zorgen dat onze tegels niet weggestopt worden in een brochure. Daarom koos ik voor een totale vernieuwing van de toonzaal.”

Interactieve toonzaal

Op 23 juni ging de winkel voor iets meer dan twee maanden dicht. “We zijn bij wijze van spreken vanuit een lege doos beginnen opbouwen. De volledige toonzaal werd eruit gesmeten en we hebben er zelfs een stuk bijgebouwd”, zegt Niki Van den Bossche. “Op 7 september konden de eerste klanten het resultaat ontdekken en in het weekend van 23 september organiseren we een groot feestweekend.”

“Het was de bedoeling om een innoverende, gezinsvriendelijke en interactieve toonzaal te creëren en dat is ons gelukt ook”, zegt Niki enthousiast. “De plafonds en wanden zijn nieuw, maar ook de vloer is volledig vernieuwd. De vloeroppervlakte van ongeveer 1.500 vierkante meter is volledig bedekt met het aanbod aan tegels.”

 

 

Ook kinderen kunnen in de toonzaal langsgaan in de kinderspeelruimte of kindercinema. “Het gezin staat centraal bij ons in de winkel, dus ook de kinderen krijgen hun plaatsje.”

De interactieve kant van de toonzaal ontdek je door de QR-code te scannen en de tegels op een interactieve manier te verkennen. “We hebben twee maanden hard gewerkt, maar het resultaat mag er zijn”, zegt een trotse zaakvoerder.

Profrenner

Ondertussen is het tegelbedrijf uitgegroeid tot een modern en groot bedrijf, maar het begon ooit iets kleiner en compacter. “Ik weet het nog alsof het gisteren was. Op 28 oktober in 1978 richtte ik mijn eigen tegelbedrijf op”, zegt Martin Van den Bossche (82), de vader van Niki en voormalige zaakvoerder van tegelbedrijf Van den Bossche.

In de jaren zeventig reed Martin Van den Bossche nog mee in grote wielerwedstrijden als meesterknecht van Eddy Merckx. In 1970 kende hij zelf ook zijn topjaar, want hij werd vierde in de Tour de France en derde in de Ronde van Italië. Vier jaar later kwam hij ten val en besloot hij om te stoppen met wielrennen. Nog eens vier jaar later startte hij met een totaal nieuwe carrière en richtte hij een tegelbedrijf op.

 

 

Martin werd als profwielrenner geïnspireerd door het Italiaanse tegelbedrijf Jollj Ceramica. “In mijn laatste jaar dat ik koerste, was onze hoofdsponsor een Italiaanse tegelfabrikant. Zo leerde ik de tegelsector iets beter kennen en begon ik uiteindelijk een eigen zaak”, vertelt hij.

“Ik wist dat je als profwielrenner niet kan blijven meedoen tot je pensioen nadert en stopte er op het juiste moment mee. Veel mensen vallen in een diepe put na zo’n carrière. Ik had mezelf beloofd om dat niet te doen en vond mijn passie dankzij onze sponsor opnieuw, maar dan bij tegels.”

 

 

Martin ging na zijn wielercarrière aan de slag als tegelagent bij Jolj in Italië. Een paar jaar later keerde hij samen met zijn vrouw terug naar België en startte hij zelf een tegelzaak op. “Ik begon natuurlijk grotendeels met tegels van Jolj, maar dat heeft niet lang geduurd. De dag van mijn opening ging Jolj failliet, dus ik moest meteen overschakelen op een ander merk.”

Familiebedrijf

Al van zijn 12 jaar begon Niki mee te helpen in de zaak. “Ik wist meteen dat ik de zaak wilde overnemen. Van kinds af aan mocht ik meehelpen en op mijn 16de kon ik zelf een opendeurdag organiseren. Ik was meteen verkocht”, zegt Niki. “Na mijn schooltijd stapte ik mee in de zaak en ging ik samen met mijn vader aan de slag in ons tegelbedrijf.”

De zaak is nu overgedragen van Martin aan Niki. “We hebben jaren samengewerkt. Dat was een fantastische tijd. Ik kreeg heel veel kansen van mijn vader en onze band werd alleen maar sterker”, zegt Niki.

“Ik ben ongelofelijk trots op mijn zoon. Het is heel fijn om je passie te kunnen delen met je kinderen”, vult Martin aan.

 

 

Martin komt af en toe nog in de zaak om een handje toe te steken. “Over de toekomst van het bedrijf weet ik nog niet veel. Ik heb een dochter, maar het is nu nog te vroeg om te weten of ze het ooit zal willen overnemen. Dat zien we dan wel. Voorlopig doe ik nog even voort en ontvang ik de klanten graag in onze nieuwe toonzaal”, besluit Niki.