Technopolis in Mechelen blikt tevreden terug op het afgelopen jaar. In 2022 mocht het wetenschappelijk doe-centrum maar liefst 236.097 bezoekers verwelkomen. Dat zijn er ongeveer 50.000 meer dan tijdens het jaar voordien. Toen moest Technopolis wel veel meer rekening houden met capaciteitsbeperkingen en afstandsregels. 63% van de bezoekers kwam in familieverband, terwijl 29% leerlingen of leerkrachten waren. De overige 8% bezocht Technopolis naar aanleiding van een evenement.
De hogere bezoekerscijfers hebben volgens Technopolis onder meer te maken met de verschillende expo’s. “In het voorjaar was er Insectopia, de succesvolle buitenexpo over insecten”, klinkt het. “Daarnaast was er Science & Stones, een expo die volledig in het teken stond van Lego en duurzaamheid. Verder werd ook de hoofdexpo vernieuwd. De opstellingen werden daarbij één voor één vervangen, zodat de hinder beperkt bleef en we niet onnodig hoefden te sluiten.”
Evenementen, scholen en sociale media
Maar Technopolis was ook sterk vertegenwoordigd in scholen en op evenementen zoals het Nerdland Festival en Maanrock. Dat was goed voor meer dan 540.000 bereikte mensen. Verder blijft het doe-centrum inzetten op sociale media. Ruim 150.000 mensen, voornamelijk jongeren, volgen Technopolis online. Op TikTok werden de filmpjes meer dan 4 miljoen keer bekeken. Op YouTube en op Instagram was dat meer dan een half miljoen keer, en op Facebook werden nog eens 325.000 views gehaald.
“2022 was geen vanzelfsprekend jaar. Eerst was er nog corona, daarna de economische crisis”, zeggen CEO Stephane Bergmans en communicatieverantwoordelijke Ester Blockx. “Maar Technopolis heeft bewezen veerkrachtig te kunnen zijn in crisistijd. We hebben investeringen gedaan waardoor we nog meer mensen kunnen fascineren met wetenschap en technologie. Dat is goed, want de bedrijven zijn volop op zoek naar STEM-talent. Daarom gingen we in 2022 ook strategische samenwerkingen aan met deze bedrijven.”