Stephane Bergmans Persfoto 20161018

Technopolis bestaat 20 jaar en wil de bedrijfswereld nog meer betrekken

MECHELEN – Technopolis, het Vlaams doe-centrum voor wetenschap en technologie, bestaat deze maand precies 20 jaar. Sinds 2000 is er op het vlak van technologie natuurlijk een enorme evolutie geweest. Maar met jaarlijks 300.000 bezoekers blijft Technopolis boeiend genoeg. Directeur Stephane Berghmans (53) heeft ambitieuze plannen voor de toekomst.

Elk jaar brengen 80 tot 90.000 scholieren een bezoekje aan Technopolis. Dat betekent dat de meeste Vlamingen, tussen pakweg 6 en 30 jaar oud, er ooit al eens geweest zijn. Duizenden mensen hebben er al gefietst op een kabel die vijf meter boven de grond hangt. En wie heeft er nog geen dutje gedaan op het spijkerbed of een auto opgeheven? Hoeveel mensen zouden zich al laten fotograferen hebben nadat hun haren rechtstaan door de elektrische stroom van de Vandegraaffgenerator?

“Het zijn tot op vandaag nog steeds de populairste opstellingen”, zegt CEO Stephane Berghmans. “Maar verder zijn we natuurlijk mee geëvolueerd met de digitalisering van de wereld. Het is nog altijd de bedoeling om jongeren zelf te laten experimenteren, maar overal ligt er nu wel een digitaal laagje bovenop.”

Laagdrempelig
Volgens Berghmans is het belangrijk dat alles zeer laagdrempelig blijft. Eerst wil men mensen fascineren, pas daarna geven we ze de kans om er zich in te verdiepen. “Daarom zetten we niet teveel uitleg bij onze opstellingen maar krijgt iedereen wel de kans om meer informatie te krijgen. We willen de jongeren vooral al doende laten leren. Over de grenzen van de wetenschapsdisciplines heen.”

Toekomst
Naar de toekomst toe wil Technopolis ‘future proof’ zijn. Daarnaast wil men ook de bedrijfswereld van dichterbij gaan betrekken. Eind vorig jaar werd de STEK-zone geopend, waar 14-plussers workshops kunnen volgen. Er komt nog een tweede nieuwe zone waar partners uit de bedrijfswereld bij de thema’s worden betrokken. “We gaan daar bijvoorbeeld werken met immersieve projectie. Immersie betekent letterlijk onderdompeling. Het geeft de bezoeker de perceptie van fysiek aanwezig te zijn in een niet-fysieke wereld. Dat doen we hen met virtual reality technologie te omgeven. Beelden, geluid of andere stimuli simuleren een totaalomgeving.”

Bedrijven
Sinds 2013 beschikt Technopolis over enkele grote zalen waar bedrijfsevenementen kunnen plaatsvinden. “Wij willen vooral het midden zijn tussen de bezoekers, de scholen, de overheid en de bedrijven. Daarom dat we de bedrijfswereld steeds meer willen betrekken bij onze werking”, legt Stephane Berghmans uit.