Speelgoed dat educatief is, er mooi uitziet en zo duurzaam mogelijk is: vanuit die visie ging de webshop Elliebillie van Ellen De Boeck en Christof Roggen een jaar geleden van start. Het idee voor deze alternatieve speelgoedwinkel vonden ze in hun eigen omgeving. “Als kleuterjuf was ik altijd op zoek naar leuk, educatief speelgoed voor in mijn klasje”, zegt Ellen. “Maar ook thuis, met onze kinderen Billie (6) en Tijl (4) en twee tiener-pluszonen Seppe (17) en Simon (15), was het altijd al een zoektocht en is er heel wat speelgoed gepasseerd. Vroeger vonden we het leuk om zulke flikkerende, toeterende dingen te geven, tot we het zelf moesten ondergaan”, lacht ze.
“In de doorsnee speelgoedwinkel vonden we maar zelden wat we zochten. Daarom zijn we verder gaan zoeken. Als vrienden over de vloer kwamen, kregen we vaak enthousiaste reacties over dat speelgoed. Zo is het idee van de webshop ontstaan”, vertelt Christof.
Zelf getest
Het aanbod is intussen uitgegroeid tot vele honderden producten. “We hebben bijvoorbeeld een collectie houten speelgoed die tegelijk nog een stukje decoratief is en zo mooi deel uitmaakt van het interieur. Iets waar jonge ouders tegenwoordig meer en meer oog voor hebben”, weet Ellen.
Populair zijn ook de Connectix magnetische tegels. “Je kunt er mee bouwen of een tekening mee maken op de muur. Achter bepaald speelgoed schuilt ook een verhaal. Zoals de speelgoedlijn van een Deense vrouw die haar dochtertje verloor aan kanker. Een deel ervan gaat naar een fonds. Zo zoeken we altijd naar dat ‘net iets meer,’ naar dingen die je niet in de rekken van de doorsnee speelgoedwinkel terugvindt.”
“We testen het ook altijd zelf eerst uit, of de kinderen het leuk vinden. En we zorgen voor advies en begeleiding. Via Instagram post ik geregeld tips waarin ik spelmogelijkheden uitleg. Op de website kunnen ouders ook een wensenlijstje samenstellen dat ze dan rechtstreeks kunnen doormailen naar familie en vrienden. Dat is handig voor cadeautips.”
Na een jaar loopt de webshop als een tierelier. “Serieus boven verwachting”, zegt Christof. “Het is organisch gegroeid, we hebben eigenlijk weinig marketing gevoerd. Maar mensen delen en taggen ons op sociale media, we hebben goede mond-tot-mondreclame en heel wat juffen en scholen als klant. We hebben al veel moeten bijbestellen omdat we meer verkochten dan we hadden verwacht.”
Permanente winkel?
Als nieuwste stap is er nu de pop-upwinkel in Puurs-Sint-Amands, die van september tot januari open zal zijn. Een opstap naar een permanente fysieke winkel? “We hebben nooit die intentie gehad, we zijn zuiver als webshop begonnen”, vertelt Christof. “Maar toen kwam de wedstrijd van Puurs-Sint-Amands online en dachten we: we zullen het eens proberen als test. Zonder echt de idee te hebben dat we gingen winnen. Maar we willen hier nu uiteraard wel voor gaan en er een succes van maken. En stel dat het heel hard meevalt… Afhankelijk van het resultaat van deze winkel weet je maar nooit wat er nog komt. Maar dat is nog toekomstmuziek.”
“Het is leuk om te zien dat er voor ons speelgoed echt een markt is en dat we die op een correcte manier kunnen aanspreken.”
Christof Roggen
De winkel zal open zijn op vrijdag en zaterdag, voor woensdagnamiddag is het koppel er nog niet uit. Om alles geregeld te krijgen, gaat Ellen halftijds werken als kleuterjuf en halftijds de winkel runnen. Maar dan is er ook nog de kwestie van de stocks. “Voor onze webshop legden we alle producten in twee aparte ruimtes in ons huis en bestelden we constant bij. Maar nu moeten we onze stock enorm uitbreiden voor de winkel, het is wat zoeken hoeveel je moet inkopen. En als we op deze manier blijven voortgaan en groeien, kunnen we op termijn niet anders dan een magazijn te huren”, zegt Christof.
Want het einde van de groei is nog lang niet in zicht. “We zitten met onze pop-upwinkel bijvoorbeeld los in de periode van het Pukema-festival waarbij de straten vollopen en de winkels een pak volk trekken. De drukste speelgoedmaanden van het jaar komen er ook nog aan. Daarnaast krijgen we heel wat bestellingen van scholen. Voor zulke grotere volumes maken we voorstellen op maat, met offertes. Die zijn tot nu toe allemaal aanvaard, wat toch wil zeggen dat we correct zijn in onze prijzen.”
Award
Die correctheid is recent ook bekroond met een nominatie voor de Safeshop-awards, een label voor betrouwbare webshops. “Die screening gaat ver, hoor. We hadden bijvoorbeeld een knop ‘nu bestellen’ en dat mocht niet, het moest ‘nu kopen’ zijn. We hebben een charter ondertekend dat we op een veilige manier zaken doen en er wordt ook gekeken naar de reviews van klanten. Daar scoren we trouwens nog altijd tien op tien, wat heel mooi is.”
De kleinschalige webshop die begon als een passieproject van Ellen, begint op amper eenjarige leeftijd al een volwassen leven te leiden. “We hebben inderdaad al heel wat gerealiseerd. Het is leuk om te zien dat er voor ons speelgoed echt een markt is en dat we die op een correcte manier kunnen aanspreken. Daar zijn we best trots op, om in een jaar tijd van niks naar een onderneming te gaan die al ‘half succesvol’ is (lacht). Want we zijn nog lang niet aan het einde van ons verhaal.”