werken

Succesvol proefproject met duurzame leveringen aan winkeliers wordt voortgezet

MECHELEN - De stad Mechelen gaat een proefproject met duurzame leveringen voortzetten. Tijdens de vernieuwingswerken in de Onze-Lieve-Vrouwestraat werd er geëxperimenteerd met leveringen die vanuit een centraal depot naar de handelaars werden gebracht. De komende maanden wordt het project uitgerold voor winkeliers in de Geitestraat.

Tijdens de werken aan de Onze-Lieve-Vrouwestraat kon verkeer heel moeilijk door de straat. Om het voor de vele handelaars toch mogelijk te maken om leveringen te ontvangen, werkte de stad een duurzaam alternatief uit. Daarbij konden leveranciers de goederen afzetten bij een centraal depot in Mechelen-Noord. Van daaruit werden de producten met cargofietsen of elektrische bestelwagens naar de winkels gebracht. Papier en karton werden ook weer meegenomen naar de cityhub.

“Op die manier voorkomen we dat halflege camionettes en ander onnodig vrachtverkeer de binnenstad inrijdt”, zegt mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+). “In totaal namen twaalf handelaars deel. Er vonden 399 leveringen en pick-ups plaats op zeven maanden tijd. Zo werden er 255 ritten uitgespaard, goed voor een besparing van 918 kilometer. Dat is het equivalent van een achttal ritten naar de kust. Het project leverde zo een reductie van 100 kilogram CO²-uitstoot op.”

Geitestraat

Door de positieve evaluatie besliste de stad om het project voort te zetten in de Geitestraat, waar nog tot februari 2023 gewerkt wordt. Een vijftal handelaars in de straat heeft intussen toegezegd. “Zo’n 10% van het verkeer in Mechelen is goederenvervoer, goed voor zo’n 5.000 leveringen per dag”, aldus het stadsbestuur. “Dit project toont aan dat er mogelijkheden bestaan om dit efficiënter te organiseren en zo te zorgen voor een veiligere en gezondere stad.”

“Wij willen handelaars niet alleen een ecologisch, maar ook een economisch interessante oplossing bieden voor hun belevering”, zegt schepen van economie Greet Geypen (Vld-Groen-m+). “Pas dan zijn dit soort projecten ook levensvatbaar naar de toekomst toe. Deze twee pilootprojecten, die deel uitmaken van het Europees project Smart Urban Freight Logistics Hubs (SURFLOGH), zijn bemoedigend en kunnen ook andere handelaars inspireren.”