tosti

Studio Tosti brengt als eerste prentenboeken met plooibare softcover op de markt: “We zijn graag uniek”

MECHELEN - De Mechelse verkoper en producent van kinderboekje Studio Tosti verkoopt nu ook eigen boeken met een zachte cover. Het is daarmee uniek in Vlaanderen en Nederland, waar normaal alleen prentenboeken met een harde kaft op de markt komen. “Het past bij onze filosofie waarbij we altijd op een verrassende manier uit de hoek willen komen”, zeggen de onderneemsters.

Studio Tosti is een webshop die zich vooral richt op de verkoop van prentenboeken voor kinderen tot ongeveer 10 jaar. Daarbij ligt de focus op interactieve boekjes die het lezen leuk en waardevol maken voor de kinderen en de ouders. Het bedrijf wordt gerund door de Mechelse onderneemsters Ilse Hermans (30) en Flore De Ruysscher (28). Ze verkopen de producten van andere creatieve makers, maar brachten ook zelf al heel wat spullen op de markt.

Nu gaan ze nog een stapje verder, want Studio Tosti wil uitgroeien tot een echte uitgeverij. Het eerste wapenfeit is een reeks prentenboeken met een zachte, plooibare cover. “We noemen deze boekjes de ‘softies’”, zeggen Ilse en Flore. “Ze zijn uniek in Vlaanderen en Nederland. Omdat het Nederlands taalgebied te klein is, kiezen uitgeverijen bij ons namelijk altijd voor hardcovers. Nochtans zijn de softcovers in het buitenland wel een groot succes. Daar willen we nu op inspelen.”

Lagere prijs

De zachte covers hebben volgens de onderneemsters heel wat voordelen. “Om te beginnen is er een enorm prijsverschil. Per boekje kan dat oplopen tot vijf euro ten opzichte van een hardcover. In deze tijden is dat mooi meegenomen”, zeggen ze. “Maar het is ook duurzamer omdat het bijna ‘print-on-demand’ is. Boeken met een harde cover worden pas gedrukt vanaf een oplage van zo’n 2.000 exemplaren. Bij de softcover valt die hoge drempel weg. Als er dus minder boekjes gedrukt moeten worden, worden er geen grondstoffen verspild.”

 

 

De ‘softies’ hebben een zachte, plooibare kaft. — © Dirk Vertommen

Bibliotheken en boekhandels staan momenteel nog wat weigerachtig tegenover de softcovers, onder andere omdat ze iets sneller verslijten. “Ze denken ook dat er geen vraag naar is, maar als je ze niet aanbiedt, kunnen ze natuurlijk ook niet verkocht of uitgeleend worden”, merken Ilse en Flore op. “Onze eerste softies lanceerden we in het voorjaar en we merken dat ze net enorm populair zijn. In erg korte tijd groeiden ze uit tot de bestverkochte items op onze webshop. We geloven er dan ook sterk in.”

Verrassend

Studio Tosti wil ook op andere vlakken verrassend uit de hoek komen. “De hiaten die er zijn in de wereld van prentenboeken proberen we op te vullen”, klinkt het. “Zo hebben de boekjes steeds een thema en brachten we zelfs een plooiboekje uit. Afhankelijk van hoe je de pagina’s plooit, verandert het verhaal. We hebben ook een boekje zonder tekst. De ouder die eruit voorleest of het kind zelf kunnen er daardoor volledig hun eigen draai aan geven.”

De producten van Studio Tosti worden van 3 tot en met 11 december verkocht in een pop-up bij het Koko.Kollektief op de Haverwerf in Mechelen. De onderneemsters vertellen alles over hun bedrijf en de uitdagingen waar ze mee worstelen ook in de podcastreeks ‘De Vrienden van Tosti’.

www.studiotosti.be/