De komende maanden worden de Mechelse Vesten stelselmatig enkelrichting. Om de bereikbaarheid van de stad te garanderen werken de tweedejaarsstudenten van de opleidingen Supply Chain Management en Business Management van de Thomas More hogeschool verschillende ideeën uit. In de mate van het mogelijke wil de stad nadien ook effectief met de voorstellen van de studenten aan de slag gaan.
“Ook los van de herinrichting van de Vesten is de bereikbaarheid van de handelaars voor leveranciers een grote uitdaging, zeker naar de toekomst toe”, zegt schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+). “Daarnaast moeten we rekening houden met het parkeervraagstuk, bijvoorbeeld op de Koningin Astridlaan. We zijn dan ook blij dat we de hulp krijgen van de studenten van Thomas More om over die thema’s na te denken. Zij kunnen met een frisse blik naar het project kijken en innovatieve ideeën uitwerken.”
Ook handelaarsvereniging Mechelen MeeMaken zet haar schouders onder de opdracht. “We staan achter het project van de stad om de Vesten opnieuw in te richten”, zegt Geert Milis van Mechelen MeeMaken. “Maar uiteraard is het belangrijk om aan de leveringen voor de handelaars te denken. De belevering vormt al langer een probleem in het stadscentrum en het is dan ook goed dat er gezocht wordt naar oplossingen en creatieve voorstellen. Het kan de bereikbaarheid alleen maar ten goede komen.”
Tijdens een brainstormsessie gingen de studenten op zoek naar zo veel mogelijk voorstellen. “Op het einde van de dag kiezen ze één idee dat ze tijdens de komende maanden verder zullen uitwerken”, zeggen docenten Filip Burgelman en Ward Bosmans. “Ze moeten daarbij een businessplan opmaken en rekening houden met de haalbaarheid, de wenselijkheid en de meerwaarde van het voorstel. Op 24 mei worden alle voorstellen gepresenteerd aan een professionele jury. De stad kan daar nadien mee aan het werk.”
Studenten Chahid en Ingo wonen in Mechelen. “Als buurtbewoners zijn we dicht bij het project betrokken. Dat we er op deze manier aan kunnen meewerken, is dan ook een mooie opportuniteit. We hebben al enkele ideeën. Er zou bijvoorbeeld gewerkt kunnen worden met een soort ondergrondse tube. Via die tunnel kunnen de goederen van buiten de stad geleverd worden aan de handelaars in het centrum. Op die manier is er geen verkeer in het centrum nodig.”
Ook groepsgenoten Nikhil en Jens zijn enthousiast over de opdracht. “Als niet-Mechelaars is het interessant om met een frisse blik naar het dossier te kunnen kijken”, klinkt het. “Om onze voorstellen te perfectioneren, springen we zeker nog eens binnen bij de handelaars. Op die manier kunnen we onze ideeën afstemmen op hun wensen. Het is aan ons om een goede balans te vinden tussen een leefbare en fietsvriendelijke stad enerzijds en de bereikbaarheid van de handelaars anderzijds.”