De afdeling Zeekanaal van Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) maakte de trafiekcijfers bekend van de waterwegen in haar beheer en gaf tevens een overzicht van de geplande projecten. Twee waterwegen die door de afdeling worden beheerd, zijn bij de sterkste stijgers van Vlaanderen. Op het zeekanaal Brussel-Schelde steeg de trafiek van 10,88 miljoen ton in 2013 tot 11,4 miljoen ton in 2014. Dat staat gelijk met een groei van 4,78%. Op het Netekanaal steeg de trafiek zelfs met 19,63% (van 532.384 ton naar 636.875 ton). “De positieve evolutie op het Netekanaal kan waarschijnlijk worden toegeschreven aan trafiekstijgingen naar bedrijven langs deze waterweg, zoals Vergrabo en Van den Broeck NV. Het gaat hier vooral om bouwmaterialen”, zegt ir. Lieven Dejonckheere, hoofd van de afdeling zeekanaal van W&Z.
In 2014 had de beheerder heel wat te stellen met de Brielenbrug in Tisselt, die in september tijdens asfalteringswerken uit haar evenwicht geraakte. “Dankzij de inzet van velen en in het bijzonder door de goede samenwerking met het gemeentebestuur van Willebroek, de aannemer Hye en de firma G&G International kon de herstelling sneller dan verwacht worden afgerond.”
Op het zeekanaal Brussel-Schelde werd ook verder gewerkt aan het uitdiepen van het 10.000 tonsvak tussen Ruisbroek (Puurs) en Willebroek. In 2014 werd een volume van circa 90.000 m³ uitgebaggerd. In dezelfde omgeving werd de werf opgestart voor de aanleg van een extra jachthaven in Klein-Willebroek. Deze werken zullen twee jaar duren en zorgen voor 60 extra ligplaatsen. In 2015 worden de infrastructuurwerken afgerond en in 2016 zijn, afhankelijk van de beschikbare budgetten, de grondwerken gepland.
In 2015 worden verhoogde inspanningen geleverd om de bedrijfszekerheid van de kunstwerken op peil te houden door hun mechanische aansturing te vernieuwen. Er loopt een voorbereidende studie voor de Ringbrug in Willebroek en de Nijverheidsbrug in Ruisbroek, er komen vernieuwingswerken aan de sluizen van Viersel en Duffel en het marifoniesysteem op het zeekanaal zal worden gemoderniseerd.
Er komt een nieuw bedieningsgebouw aan de sluis van Klein-Willebroek en tegen eind 2015 zal de nieuwe bedieningspost aan de sluis van Zemst klaar zijn.
Op het zeekanaal Brussel-Schelde zal nog 60.000 m³ uitgebaggerd worden voor het uitdiepen van het 10.000 tonsvak. Deze werken lopen nog tot ten minste 2016, afhankelijk van de beschikbare budgetten en de beschikbaarheid van bergingsruimte op de Argex-site in Kruibeke.
“Centraal doel van deze inspanningen is voor ons het nog beter faciliteren van het watergebonden transport, om zo te kunnen bijdragen aan een duurzame economische groei in ons werkgebied”, besloot ir. Lieven Jonckheere.