PUURS – De STIHL Groep realiseerde tijdens het boekjaar 2019 een omzet van 3,93 miljard euro. Dat is een toename van 4 procent in vergelijking met vorig jaar. Het bedrijf heeft in Puurs zijn hoofdzetel voor de verkoop in de Benelux.
Naar aanleiding van de jaarafsluiting verklaarde STIHL directievoorzitter Bertram Kandziora echter ook dat de toenemende handelsconflicten, de onstabiele wereldeconomie en de ongunstige weersomstandigheden hun sporen nagelaten. Verder was duidelijk merkbaar dat accuproducten steeds meer de plaats in nemen van benzineproducten. Alles samen bleef de verkoop stabiel. Maar het eerste kwartaal van het lopende boekjaar ondervond al invloed van de wereldwijde verspreiding van het coronavirus. “Na de zeer goede maanden januari en februari sloten we het eerste kwartaal af op hetzelfde niveau als vorig jaar. Aangezien de verkooppunten in heel wat landen gesloten zijn, gaan we uit van een aanzienlijke achteruitgang in het tweede kwartaal. Op middellange termijn blijven wij optimistisch”, aldus de directievoorzitter van STIHL.
“Als familiebedrijf dragen wij tijdens deze coronacrisis een grote verantwoordelijkheid tegenover onze medewerkers. Dat betekent ook dat wij proberen jobs veilig te stellen en, waar mogelijk, blijven we produceren en onze dealers bevoorraden. Wij hebben een verantwoordelijkheid tegenover onze meer dan 53.000 dealers en onze miljoenen klanten,” benadrukt Kandziora.
STIHL blijft optimistisch op middellange en lange termijn
Het jaar begon voor STIHL met een verkoop- en omzetstijging, maar de verspreiding van het coronavirus remde die vanaf maart af in het hele bedrijf. Voor het hele jaar 2020 houdt STIHL rekening met een daling in de verkoop. “Dankzij onze grote flexibiliteit kunnen wij snel op veranderingen in de markten inspelen. Op middellange en lange termijn blijven wij optimistisch,” vertelt Kandziora. Als de coronacrisis onder controle is, gaat STIHL ervan uit dat de dynamiek in de markten weer zal toenemen en de omzetcijfers weer zullen stijgen. “Tegelijk staan we voor een reeks uitdagingen die we moeten overwinnen: terwijl we de werkzaamheden tijdens de pandemie verderzetten onder zware beperkingen voor de productie en de distributie, moeten wij een positie innemen in de toenemende concurrentie in het accusegment. Bovendien verwachten wij voor 2020 een zwakke economische context. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, hebben wij in het bedrijf een reeks projecten opgezet om de efficiëntie te verbeteren en de kosten te reduceren,” benadrukt Kandziora.