De innovatieve bureaulijn Ology van werkomgevingsspecialist Steelcase heeft de cradle-to-cradle-certificering in de categorie zilver ontvangen in Europa. Steelcase heeft nu 26 certificaten voor 56 producten, ofwel de meeste ter wereld.
Steelcase, met Belgische vestiging in Mechelen, was één van de eerste bedrijven die de cradle-to-cradle-principes toevoegde aan de bedrijfswaarden. Cradle-to-cradle-certificering is in 2005 geïntroduceerd door McDonough Braungart Ontwerp Chemistry (MBDC). Het certificaat is een benchmark om ontwerpers en klanten te helpen om producten te kopen die aan hun duurzaamheidsdoelstellingen voldoen. Producten met de C2C ™ certificering worden opgenomen in het LEED-rating-systeem. Dit is een groen infrastructuur-certificeringsprogramma voor best-in-class bouwstrategieën en -toepassingen.
Steelcase heeft nu 26 C2C-certificaten voor 56 producten. Dat zijn onder meer de Think® stoel, die als eerste product ter wereld werd gecertificeerd en de stoel Node die actief leren in het onderwijs ondersteunt. De meest recente certificering kwam er voor de Ology-bureaulijn. Ology is ontworpen om een gezondheidsbewuste werkomgeving te bevorderen en tegelijk ergonomisch verantwoord te kunnen werken. De bureaulijn heeft o.a. twee zit-sta versies, die verandering van houding stimuleren. Bovendien beschikt het bureau over verschillende ergonomische opties waaronder een zachte rand, waardoor de druk op de polsen en onderarmen vermindert en de vermoeidheid van nek en schouder afneemt.
“Bij Steelcase zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe ideeën die ons helpen onze impact op het milieu te verminderen. Voor onze afdeling Material Health zijn tot op elementniveau data verzameld van vrijwel alle onderdelen van onze producten. Onze partner MBDC evalueerde van elke chemische stof het risico voor de menselijke gezondheid en het milieu”, zegt Angela Nahikian, Director Global Environmental Sustainability van Steelcase. “Steelcase streeft ernaar om elke ook maar enigszins risicovolle stof in zijn supply chain te elimineren. We vieren daarom dit moment, want het betekent dat we vooruit gaan. Tegelijkertijd toont het aan dat ons werk op dit gebied nooit af zal zijn.”
Steelcase heeft een wereldwijde dekking via een netwerk van kanalen, inclusief meer dan 800 dealers. Het bedrijf is marktleider en beursgenoteerd en behaalde over het boekjaar 2014 een jaaromzet van 2,76 miljard euro.