Alexander Temmerman (28) van VeeloHeero vindt dat er teveel lelijke wielertruitjes zijn. “Genoeg is genoeg dachten we. Het geeft een kick om mooi gedesignde outfits, waarvan je weet dat er nog een lokaal goed doel mee gesteund wordt, te zien rondrijden.”
Jan en Alexander startten VeeloHeero vanuit hun gezamenlijke passie voor de wielersport. Ze zijn allebei freelance consultants. Alexander als grafisch designer, Jan als Marketing Manager. Ze ontmoetten elkaar toen ze beiden aan het werk waren bij een bank. “Van het één kwam het ander, en voor we het wisten was VeeloHeero geboren. We hebben geen fysieke winkel, maar we verkopen onze wielerkledij via een webshop”, legt Jan Vernaillen uit.
Het bedrijf maakt outfits volledig naar de wens van de klant. Daarnaast hebben ze ook drie eigen ‘limited edition’ lijnen met een uniek designs, waaronder één voor vrouwen.
“Clubs en bedrijven die met ons samenwerken kiezen zelf het goede doel dat ze willen steunen. Met onze eigen lijnen steunen we een aantal vzw’s die ons nauw aan het hart liggen”, vertelt Jan. “Het is ons doel om ervoor te zorgen dat wielerfanaten tijdens het fietsen hun ‘kleuren’ dragen en uitstralen waar ze voor staan. VeeloHeero schenkt daarenboven 10% van de verkoop aan een lokaal goed doel. Wij stellen er enkele voor of, nog beter, het bedrijf of club kiezen er zelf één. Dat maakt de impact nog tastbaarder. Met onze eigen lijnen steunen we Rondpunt VZW (veiliger verkeer en inzet voor nabestaanden van verkeersslachtoffers), RETT Syndroom VZW (een vereniging van en voor ouders en familieleden met een Rett kind) en UilenSpiegel VZW (vergroten van het welzijn van mensen met een psychische kwetsbaarheid).”
Voor de productie van de wielerkledij werkt VeeloHeero samen met Bioracer. Dat is een Belgisch bedrijf dat zich al jarenlang specialiseert in sportkleding. Ze kleden enkele wielerteams zoals INEOS Grenadiers en zijn trotse sponsor van de Belgische wielerbond en de Belgische en Nederlandse olympische atleten.
Op korte termijn wil VeeloHeero ook outfits aanbieden voor joggers. Maar grote ambities hebben Jan en Alexander voorlopig niet. “We willen gewoon plezier maken met onze eigen zaak. Bovendien steunen we een goed doel. Businessplannen hebben we niet gemaakt, dat is slechts een momentopname. We zien wel waar dit verhaal ons brengt.”