Project 12 bis

Starter van de week: Project 12

LEEST/MECHELEN – Sven Cautaerts zorgde ervoor dat hij een behoorlijke rugzak aan ervaring met zich mee kon dragen voor hij Project 12 opstartte. De Leestenaar wil zich niet meten met de grote evenementenbureaus maar hoopt het verschil te maken met een persoonlijke aanpak.

Het basisidee voor Project 12 gaat al veel langer mee dan dit jaar. Binnen zijn studentenvereniging trok Sven Cautaerts de kar voor de organisatie van galabals, jobbeurzen en fuiven. Dat deed de vonk overslaan om later nog over te stappen naar de opleiding communicatiemanagement, richting minor events.

Misschien nog belangrijker dan zijn studies, waren de praktijkervaring die hij in die periode opdeed. Sven Cautaerts: “Ik werkte graag en veel op festivals. Kabels slepen, later ook een deel catering. Op die manier leer je heel veel mensen kennen. Mijn netwerk uitbouwen, daar draaide het voor mij om.”

Losse elementen
Op dat netwerk steunt Cautaerts nu nog heel hard. “Project 12 is geen evenementenbureau waar dertig werknemers alles moeten rond krijgen. Mijn uitgangspunt is juist dat niemand specialist kan zijn in alles. Wie bij mij komt aankloppen om een evenement te organiseren, zal dus enkel mezelf als aanspreekpunt krijgen. Maar mijn meerwaarde bestaat er net in dat ik alle losse elementen weet samen te brengen bij de juiste personen.”

“Dat netwerk waar ik over beschik, is de motor van het hele gebeuren. En zo kan er ook veel korter op de bal worden gespeeld. Want wat heb je eraan als je heel innovatief kan te werk gaan, maar je gasten ondertussen met honger naar huis gaan. Op zo’n moment is het belangrijker dat er bij wijze van spreken een frietkraam aanwezig is, dan dat extra grote scherm of een topnaam van een DJ.”

One to one
“Ik ben er ook van overtuigd dat de evenementensector meer en meer naar die one to one benadering zal gaan. Dat wil zeggen dat het ook niet per se het groot bureau zal zijn dat de grote klant binnen haalt, en de kleine organisator enkel voor bakkers en beenhouwers events zal organiseren.”

“De tofste projecten zijn voor mij die waarbij ik volledige creatieve vrijheid geniet. Het interessante daaraan is dat je iedereen mee hebt wanneer je de rode draad vindt die alles verbindt. Het leuke aan mijn job is dan dat je bijvoorbeeld een snoepboom plaatst op de Family Day van een bedrijf. Je zou zeggen: het is maar snoep, dat is voor kinderen. Maar je weet dat je opzet geslaagd is wanneer de CEO een kersje uit de snoepboom plukt en later terugkomt voor een kikkertje.”

 

Meer info over starters vindt u op onze overzichtspagina. Bent u ook een starter of kent u zo iemand? Laat het ons weten via redactie@madeinmechelen.be en zo komt u de komende weken misschien in de schijnwerpers te staan.