KOBAYASHI

Starter van de Week: Kobayashi werkt slimmer, niet harder

MECHELEN – Ze noemen hun pop-up agency KOBAYASHI, en ze maken zich sterk dat ze bedrijven uit de reclame- en communicatiesector veel slimmer kunnen laten werken, zonder daarvoor meer inspanningen te moeten doen. Deze 25 ondernemende Mechelaars opereren vanuit het Mechelse Oh!.

25 jonge ondernemers van de Belgian Advertising School (een post-graduaat van Thomas More) voerden een enquête uit bij 110 experten van 18 Belgische communicatiebureaus, en 91% van de ondervraagden vond dat ze een pak efficiënter en slimmer te werk zouden kunnen gaan qua bedrijfsorganisatie.

Het antwoord van de 25: ze richtten hun eigen pop-up agency KOBAYASHI op om de inefficiënte werkwijze in de sector aan te pakken, en kozen het Mechelse Ondernemershuis als uitvalsbasis.

De gekozen naam van de jonge onderneming heeft een grappige achtergrond. Cato Van der Wee: “De naam is gebaseerd op de prestatie van de Japanse competitive eater Takeru Kobayashi. In 2001 verdubbelde hij het wereldrecord hotdog eten, gewoon door slim te zijn. In plaats van na te denken over hoe hij meer hotdogs in zijn maag kon krijgen, dacht hij na over hoe hij één hotdog sneller kon opeten. Hij haalde het worstje uit het broodje, dompelde het broodje in water en verorberde vervolgens beide. Zo ging hij slimmer en efficiënter te werk om zijn concurrenten te verslaan. Dat is exact wat wij met ons pop-up bureau willen doen.”

Het pop-up bureau wil andere bureaus helpen door verschillende methodes, zoals principes uit design thinking en lean start-up, te combineren tot één praktische toolkit die toepasbaar is op elke uitdaging. De 25 ondernemers zijn jong en hebben verschillende profielen en specialisaties. Volgens hen is dat hun grote sterkte.

Twee opties

KOBAYASHI gaat van start op 20 mei. Gedurende zes weken zal het bureau zijn baseline Work smarter, not harder in de praktijk omzetten.

“Wij bieden twee opties. Een eerste optie is een boost voor een specifiek project of pitch. Met een multidisciplinair team nemen we de klant mee in de workflow en bieden we een specifieke oplossing aan. Een tweede mogelijkheid is een lunch waarbij we interactief en workshopgewijs aan de slag gaan in het bedrijf om de belangrijkste tools en methodes uit te leggen.”

KOBAYASHI zal slechts zes weken bestaan. “Wij hopen dat dit zal volstaan om onze impact te maken. Een eventuele verderzetting is niet uitgesloten, maar daar is op dit moment zeker nog geen sprake van.”