WILLEBROEK – Bij Decathlon België in Willebroek brak dinsdagochtend een spontane staking uit. 90% van de werknemers ging niet aan de slag en de toegang tot de los- en laadkades werd geblokkeerd. Bij Decathlon in Willebroek werken ongeveer 300 mensen waarvan 250 met een vast contract.
Sedert de lock-down boomt de vraag naar sportartikelen. Ook de webshop van Decathlon kon daar mee van profiteren. De e-commerce verwerkte nooit eerder geziene volumes en volgens de vakbonden is de werkdruk in het depot daardoor ongezien hoog.
De werknemersafgevaardigden verwijten de directie onder meer dat ze veiligheidsregels in verband met social distancing niet correct toepast, dat er illegale nachtarbeid wordt verricht en dat ze de invoering van een premie eenzijdig heeft geannuleerd. Bovendien vragen de medewerkers van Decathlon dat er een premie komt voor de mensen die aan de slag waren tijdens de lockdown. Hun collega’s van Decathlon Frankrijk krijgen 25 euro per halve dag. De vakbonden willen verder dat de wettelijke procedure wordt toegepast voor het inzetten van interim personeel.
De staking wordt gesteund door de drie vakbonden. Die vinden dat Frankrijk de Belgische afdeling vooral als melkkoe ziet en alle winsten naar Frankrijk draineert. In 2018 cashten de Franse aandeelhouders bijna 75 miljoen euro uit Decathlon Belgium.
Bij Decathlon Willebroek heerst al langer ontevredenheid. De personeelsafvaardiging betreurt dat de nationale directie systematisch weigert gehoor te geven aan de verzuchtingen van het personeel.
Decathlon hanteert een politiek van ‘entreprise libérée’ en laat toe dat lokale directies hun eigen regeltjes toepassen.
De directie van Decathlon liet aan de vakbonden weten dat ze vindt dat de stakers het bedrijf gijzelen en wil onder deze omstandigheden niet onderhandelen. “Op dit moment is er geen opening. Als er geen akkoord komt gaan we de volgende dagen gewoon door met onze actie”, zegt Tarik El Ghadaoui, afgevaardigde voor CSC.
Directeur van de site in Willebroek, Arno Bultieau, wou liever niet reageren. “We willen vooral met onze medewerkers communiceren en dus geef ik liever geen commentaar in de pers. Ik kan je verzekeren dat we zowel voor onze medewerkers als voor onze klanten altijd ons best doen.”