Terwijl Ragheno vandaag nog een gemengd gebied is met sterk vervuilde gronden waar industrieterreinen, parkeerterreinen en woningen elkaar afwisselen, moet dat in de toekomst drastisch veranderen. De stad koestert de ambitie om er een duurzame en aantrekkelijke stadswijk van te maken met ongeveer 2.750 woningen. Daar ging al een jarenlang traject aan vooraf.
Herbestemming loodsen
Het masterplan voor Ragheno gaat uit van een rechtstreekse aansluiting tussen het centrale park en het station. Daardoor komen een aantal gebouwen van de Centrale Werkplaats in het projectgebied te liggen, waardoor ze een nieuwe functie krijgen. Een gedeelte van een van de loodsen wordt omgevormd tot sporthal.
Om het project gestalte te geven, sluiten de stad en het autonoom gemeentebedrijf Sport Actief Mechelen (SAM) een samenwerkingsakkoord met de NMBS, die eigenaar is van de loodsen. Die keurde de gemeenteraad maandagavond goed.
Er is ook een selectieleidraad opgemaakt. “Daarin leggen we de voorwaarden vast voor het bouwteam. Niet alleen voor de sporthal, maar ook voor de naastgelegen private ontwikkeling. Dat laat ons toe om de toekomstige ontwikkeling op dit perceel in goede banen te leiden en de projecten mooi op elkaar af te stemmen”, legt schepen Greet Geypen (Vld-Groen-m+) uit.
Sanering perceel
De koper staat in voor de sanering van het perceel. De ontwikkelaar moet er ook bereid zijn om het perceel voor de toekomstige sporthal te verkopen aan de stad. Uiterlijk op 21 september moeten geïnteresseerde kandidaten een dossier indienen. Er worden maximum vier kandidaten weerhouden die een offerte mogen indienen. De beoordeling van de offertes en de onderhandelingen zijn pas iets voor eind 2024.
Om de werking van de Centrale Werkplaats te garanderen, wordt daarvoor een nieuwe loods gebouwd. Pas daarna kunnen de werkzaamheden voor de realisatie van de Arsenaalverbinding en de sporthal aanvatten. Voor dat laatste project lanceert Sport Actief Mechelen (SAM) nog een overheidsopdracht.