Yucopia creëerde een software waarmee overheden, federaties en lokale besturen via een centraal dashboard leveranciers, aankopen en bijhorende administratie over alle departementen heen kunnen centraliseren. Een soort Bol.com van raamcontracten.
Om aankopen vlot te laten verlopen, werkt Yucopia met een slimme virtuele aankoopassistent: Laura. Zij trekt tijdig aan de alarmbel wanneer de voorraad op is of budgetlimieten worden overschreden worden. Laura plaatst bovendien uit eigen beweging een bestelling wanneer een bepaalde voorraad uitgeput raakt.
Ecologisch
“Het gaat om een uniek concept dat ons heel wat verder helpt”, zegt Eric Laga, Algemeen Directeur van Stad Mechelen. “We kunnen een slimme stock bijhouden waarbij artikelen die uit die stock worden gehaald, automatisch worden bijbesteld wanneer een bepaald minimum wordt overschreden. Het volledige systeem zal ons niet alleen enkele duizenden euro’s per jaar uitsparen, maar het zorgt ook voor de verkleining van onze ecologische voetafdruk.”
Want ook de leveringen zelf worden op een slimme manier geregeld. Zo combineert Yucopia bestellingen bij de verschillende leveranciers om ritten uit te sparen.
“Sinds de lancering in het najaar van 2019 zijn al heel wat kmo’s op de kar gesprongen: meer dan 3.500 om precies te zijn”, zegt Olivier Glorieux, zaakvoerder van Yucopia. “Maar ook voor publieke instellingen, steden en gemeenten maken wij een verschil. Dat zij nu ook de weg vinden naar ons platform doet enorm plezier.”
Stad Mechelen gaat een samenwerking van 10 jaar aan. Dat is ook meteen het langste partnership dat Yucopia onderschrijft sinds haar oprichting.