“Wie beschikt over data, kan deze omzetten in informatie en met die kennis bijdragen tot gezonde ondernemingen in een gezond winkelgebied”, legt schepen van Economie Greet Geypen uit. “Door het gebruik van data kunnen middelen efficiënter en effectiever ingezet worden om zo samen met de handelaars te werken aan de gezondheid en dynamiek van ons winkelgebied. Maar ook voor het aantrekken van potentiële handelaars zijn deze data belangrijk.”
Mechelen lanceerde het project in januari 2021, samen met vier andere centrumsteden en expertisepartner Thomas More, en rondde af in maart dit jaar. De kosten werden gedragen door het Vlaams Agentschap Innovatie en Ondernemen (VLAIO) , het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en een bijdrage van de steden zelf. Het totale kostenplaatje bedroeg 970.000 euro.
Gebruiksvriendelijk dashboard voor handelaars
Ook na afloop van het project blijft Mechelen dus investeren in data-onderzoek met een vervolgproject. Handelaars reageerden positief op het project en gaven aan nood te hebben aan de extra inzichten. Daarom werkt de stad nu aan een “gebruiksvriendelijk dashboard” waar de handelaars terechtkunnen voor die inzichten. Ook daarvoor ontvangt de stad subsidies van het VLAIO, in het kader van het ‘Sustainable Insights for Cities & Retailers’-project.
“Gezien de relatief nieuwe projecten rond data voor economie op stedelijk niveau, is deze subsidie de uitgelezen kans om de nodige expertise op te bouwen. Om het project tot een succes te maken, is het van cruciaal belang onze ondernemers te begeleiden en te inspireren rond het belang van data om zo nieuwe inzichten te verwerven. Met dit project streven we naar een succesvolle samenwerking tussen alle betrokken partijen en werken we verder aan de versterking van onze binnenstad”, aldus Rina Rabau Nkandu, schepen van Slimme Stad..
“Het gebruik van drukte- en bestedingsdata die we reeds hanteren, is alvast een belangrijke sleutel. Toch hangt het succes van een winkelgebied niet alleen af van het aantal bezoekers en hun uitgaven. Er zijn ook andere uitdagingen waar ondernemers en steden mee kampen, zoals bijvoorbeeld energie, leegstand en mobiliteit. Heel vaak zijn er rond deze topics ook data te verzamelen waardoor we een beter inzicht krijgen in deze maatschappelijke thema’s. In het vervolgproject willen we verschillende nieuwe pistes onderzoeken via een bevragingstraject bij de handelaars. Vanuit die bevraging gaan we dan voor elke stad beslissen welk thema we verder gaan uitwerken naast drukte en bestedingen.”, beaamt Greet Geypen.