LIEZELE – De coronacrisis is niet voor alle bedrijven een slechte zaak. Bij de wijnboetiek Vinetiq uit Liezele (Puurs-Sint-Amands) staat de telefoon en chatdienst dezer dagen roodgloeiend. De wijnverkoop is in enkele weken tijd verdubbeld en verzamelaars vullen hun wijnkelders stevig aan met onder andere ‘investeringswijnen’.
De huidige ‘lockdown light’ blijkt voor vele Vlamingen een uitgelezen kans om hun wijnkennis stevig bij te spijkeren. “We krijgen plots zo’n 300 specifieke vragen per week op ons afgevuurd. Dat gaat van eenvoudige aanbevelingen tot echte detailvragen over jaargangen, variëteiten en oorsprong”, klinkt het bij Vinetiq, de snelst groeiende online wijnboetiek van de Benelux.
Topsommelier
“Om alles in goede banen te leiden, is de hulp van onze sommelier ingeschakeld die normaal gezien alleen voor sterrenchefs en de ‘betere’ horeca ter beschikking staat. De grotere interesse is ook duidelijk te zien in de verkoop aan particulieren, die in enkele weken tijd verdubbeld is. Ruim de helft van de klanten bestelt proeverijboxen en kleine flesjes. Daarnaast delen ook velen hun passie met anderen. Liefst één op de twee geeft momenteel wijn cadeau”, zegt Johan Stoffels van Vinetiq.
Het is opvallend hoeveel mensen zich dezer dagen verdiepen in wijn, merken ze bij Vinetiq op. “Daarom hebben we ook aan onze topsommelier Sammy De Filette gevraagd om extra ondersteuning te bieden. Hij is een jong talent dat zeer gepassioneerd bezig is met wijn, écht in detail kan gaan en de meest gastronomische selecties kan aanbevelen.”
Volgens Sammy krijgt hij momenteel zeer uiteenlopende vragen. Zo willen sommige liefhebbers weten welke wijnen ze het beste bij een specifieke maaltijd kunnen serveren, zogeheten foodpairing-vragen. Vele landgenoten zijn dan ook duidelijk met kookboeken aan de slag gegaan en proberen nieuwe smaakcombinaties uit. Andere geïnteresseerden gaan dan weer helemaal in de diepte en stellen vragen over bijvoorbeeld primaire aroma’s met een niet te hoog alcoholpercentage, specifieke oorsprong en de mogelijke meeropbrengst van een aantal wijnen.
Investeringswijnen
“Wat vragen over ‘investeringswijnen’ betreft, zien we dat deze toch vooral gesteld worden door liefhebbers die al over een verzameling wijnen beschikken. Het is een bewuste keuze van ons om niet met de grote bekende namen te werken, maar eerder met opkomende talenten en parels onder de kleinere wijnhuizen. Het is naar dat soort wijnen met een zekere eigenheid dat een aantal verzamelaars vandaag heel erg op zoek is. Wijnen van 40 tot 60 euro die nog baat hebben om tien à vijftien jaar te rusten. Met deze wijnen proberen verzamelaars hun kelder slim aan te vullen. Het voordeel is dat wij de families achter al die kleinere wijnhuizen allemaal bij naam kennen, tot de hond toe die op het domein waakt. Het is alleszins zeer leerrijk om ter afwisseling een tijdlang de eindklant verder te helpen. Het helpt me om nadien de chefs en sommeliers van restaurants en horeca nog beter te adviseren”, legt Sammy De Filette uit, sommelier van Vinetiq.
Verdubbeling
Het blijft overigens niet alleen bij vragen stellen. Ook de verkoop van wijnen in de online boetiek is een versnelling hoger geschakeld. De voorbije weken is de omzet bij particulieren bij Vinetiq zelfs verdubbeld in vergelijking met de volumes die in het begin van het jaar zijn verkocht.
“Vooral ook boxen met kleine flesjes zijn zeer populair gebleken. Dat wijst er voor ons ook op dat er niét massaal gedronken wordt om te drinken, maar dat er met mate wordt genoten. De Belgen zijn altijd al bon-vivants geweest, en dat blijkt nu eens te meer in tijden van lockdown. Daarnaast is het interessant om te zien dat ongeveer de helft van alle bestellingen momenteel cadeaus zijn. Een groot deel daarvan is voor vrienden en familie bestemd. Maar we zien ook dat een aantal werkgevers bestellingen plaatst, om hun medewerkers te danken voor hun geduld en goede werk in moeilijke omstandigheden”, besluit Johan Stoffels, CEO van Vinetiq.