Slagerij Bovyn, Dirk Bovyn, nichtje Olivia, An Nauwelaerts en dochter Valerie Bovyn-foto joren de weerdt Slagerij Bovyn, Dirk Bovyn, nichtje Olivia, An Nauwelaerts en dochter Valerie Bovyn-foto joren de weerdt

Slagerij en traiteur Bovyn blaast 30 kaarsjes uit

Wie de naam Bovyn zegt in Koningshooikt en omstreken, denkt meteen aan de gerenommeerde slagerij en traiteur die al drie decennia lang een vaste waarde is in het dorp. Dit jaar blaast de zaak 30 kaarsjes uit en nog steeds staan Dirk (55) en An (50) Bovyn met volle overgave aan het roer. Wat ooit begon als een sprong in het diepe, is vandaag een bloeiend familiebedrijf met een stevige reputatie. “Ook na dertig jaar is de passie er nog steeds”, klinkt het.

De geschiedenis van slagerij Bovyn begint al in 1994, toen Dirk en An de beslissing namen om een slagerij over te nemen in Koningshooikt (Lier). Dirk had zijn opleiding genoten aan PIVA en deed ervaring op in verschillende slagerijen. An groeide op in een ondernemersfamilie en had altijd al een commerciële flair. “Ik speelde als kind winkeltje in de kelder”, zegt ze lachend. Het ondernemen zat haar in het bloed, dus besloten ze de sprong te wagen naar een eigen zaak.

Op 1 januari 1995 zetten ze de stap en op 20 januari openden ze officieel de deuren in Koningshooikt. “We waren jong en ambitieus. We hebben toen al ons spaargeld in de zaak gestoken”, herinnert An zich.

Het was een uitdaging, maar met hard werken en doorzettingsvermogen groeide de zaak gestaag. De eerste jaren waren intensief. Ze werkten met z’n tweeën, samen met één medewerker, en stonden dag en nacht klaar voor hun klanten. “We hadden lange dagen, maar we deden het graag”, vertelt Dirk.

Vandaag werken er vier voltijdse werknemers, drie flexi-jobbers en drie studenten in de zaak. Ook hun dochter Valerie heeft haar plek gevonden. “Ze staat momenteel in de keuken, maar springt ook bij in de winkel”, vertelt An. “De toekomst staat niet vast, maar haar interesse is groot.”

Uitbreiding en groei

De vraag naar verse, ambachtelijke producten groeide en het werd snel duidelijk dat er meer ruimte en personeel nodig was. In de beginjaren lag de focus vooral op vers vlees, maar door de veranderende eetgewoonten van klanten breidde het aanbod uit met bereide gerechten. “Steeds meer mensen hadden minder tijd om te koken en gingen op zoek naar kwaliteitsvolle, kant-en-klare maaltijden. Net als dertig jaar geleden maken we een groot deel van onze producten zelf: van gehakt en pensen tot salades en bereide maaltijden. Onze spaghettisaus en gehakt zijn klassiekers geworden waar klanten speciaal voor terugkomen”, zegt Dirk trots. “Voor het gehakt gebruik ik mijn eigen kruidenmengeling, en klanten appreciëren dat.”

Na dertig jaar ondernemen weten An en Dirk als geen ander dat de sector voortdurend verandert. “Het is er niet makkelijker op geworden”, geeft Dirk toe. “De wetgeving is strenger, de energiekosten en lonen zijn gestegen en sinds corona is vlees veel duurder geworden. Maar we blijven innoveren en meegroeien met de tijd.”

Vertrouwen

Een van de belangrijkste beslissingen die ze in de loop der jaren namen, was het stopzetten van de zondagopening. “De eerste vijftien jaar waren we ook op zondag open. Het was geen gemakkelijke knoop om door te hakken, maar als ondernemer moet je keuzes maken”, zegt An. “Sindsdien kunnen we op zondag samen aan tafel zitten.”

Ook de verhuis van de zaak was een belangrijke mijlpaal. Na enkele jaren in het oorspronkelijke pand werd het duidelijk dat ze uit hun jasje groeiden. “We huurden eerst het pand, maar na een jaar begonnen we ons af te vragen of we niet beter een eigen plek konden hebben”, legt An uit. “Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en hebben we een groter pand gekocht, waar de zaak nog altijd gevestigd is. Die verhuis was een hele onderneming, want tegelijk moesten we ook blijven draaien en onze klanten blijven bedienen. Maar het was de juiste beslissing en we hebben er nooit spijt van gehad.”

Wat hen na dertig jaar nog steeds motiveert, is het contact met hun klanten. “Veel van onze klanten komen al van in de beginjaren. Ondertussen komen hun kinderen ook al bij ons. Dat is heel bijzonder”, zegt Dirk.

“Veel van onze klanten komen al van in de beginjaren. Ondertussen komen hun kinderen ook al bij ons. Dat is heel bijzonder”

Dirk Bovyn van slagerij en traiteur Bovyn

Ook de leveranciers zijn doorheen de jaren grotendeels dezelfde gebleven, wat de familiaire sfeer in de zaak versterkt. “We werken al jarenlang samen met vaste leveranciers die de kwaliteit van onze producten garanderen. Dat vertrouwen is essentieel.”

Leven

Ter gelegenheid van hun jubileum organiseren ze geen groot feest, maar wel een leuke actie. “Klanten die met een spaarkaart tien stempels van tien euro verzamelen, krijgen een gratis handdoek”, vertelt An. “Een klein gebaar van dankbaarheid naar onze trouwe klanten.”

Hoewel hun pensioen nog niet meteen op de planning staat, komt het wel eens ter sprake. “Af en toe denken we erover na”, geven ze toe. “Als Valerie de zaak zou overnemen, willen we de winkel nog eens vernieuwen en haar blijven ondersteunen. De zaak zal altijd een deel van ons leven blijven, zelfs als we ooit met pensioen gaan.”

Na drie decennia staat slagerij Bovyn nog steeds garant voor ambachtelijke producten en een klantgerichte service. “Het is hard werken, maar de voldoening is groot”, besluit Dirk. “Elke dag opnieuw streven we naar kwaliteit en tevreden klanten. Dat is wat ons drijft. Iemand die binnenkomt en zegt dat het lekker was is zelfs na al die jaren, het mooiste compliment. Dertig jaar zijn voorbijgevlogen, maar de passie voor het vak blijft”, sluiten ze gezamenlijk af.

En dat is precies wat slagerij en traiteur Bovyn zo bijzonder maakt.