YUNO werd in 2008 opgericht door Gert Melsen, toen eigenaar van een slaapwinkelketen. Hij kwam tot de conclusie dat er geen wetenschappelijke onderbouwing was voor de toenmalige slaapsystemen. Daarom sloeg hij de handen in mekaar met Custom8, een spin off van de afdeling biomechanica en fysionomie van de KU Leuven, die vijf jaar lang onderzoek deden naar de ontwikkeling van een matras.
Al snel werd duidelijk dat de matras aanpasbaar zou moeten zijn in drie zones: heupen, taille en schouders. Die variëren afhankelijk van gewicht en lengte maar ook leeftijd, gender, slaaphouding en lichaamsmaten. Ze ontwikkelden samen een matras waarbij ze een vast onderdeel combineren met inwisselbare stukken, bestaande uit drie afzonderlijke ligzones voor de schouders, taille en heupen. Zo werd de YUNO-matras geboren.
Vader en zoon nemen over
Gert Melsen had in het verleden al samengewerkt met Peter Van Bostraeten, die zelf ook in de slaapwereld actief was. Samen bedachten ze een marktstrategie om YUNO te lanceren. Dat begon kleinschalig, met een stand op de beurs in Mechelen. Helaas kwam Gert in 2019 te overlijden en zo namen Peter en zijn zoon Douwe het roer over. Nu is YUNO actief vanuit verschillende plaatsen in Vlaanderen, met verankering in meer dan 30 zorgwinkels en een toonzaal in Brecht. Ook op de Nederlandse markt is het slaapconcept niet onbekend met onder andere een adviespunt in Amstelveen. Het hoofdkwartier bevindt zich in Duffel, van waaruit vader en zoon het familiebedrijf sinds 2019 runnen.
Als jonge, ambitieuze marketingstudent liep Douwe aanvankelijk stage bij YUNO, waar hij de lead generation en marketingstrategie verder uitwerkte. Nadat hij afgestudeerd was, stapte hij meteen mee als zaakvoerder in YUNO. “We voeren als het ware een duo-baan uit,” vertelt Peter Van Bostraeten, “We hebben evenveel verantwoordelijkheid maar bekijken YUNO allebei vanuit onze eigen invalshoek en expertise. Daardoor vullen we mekaar perfect aan.”
5 jaar met ups en downs
Net als elke onderneming, heeft ook YUNO de coronacrisis gevoeld. Beurzen waren een cruciaal kanaal om YUNO bekend te maken, maar dat viel volledig stil in 2020. Gelukkig gaven ze niet op en stelselmatig geraakte het familiebedrijf er terug bovenop. Daar was een grote portie drive voor nodig. Er wordt vaak 7 op 7 voor YUNO gewerkt, maar dat doen ze met plezier. “Alles wat we doen, doen we graag. Dat maakt dat YUNO niet alleen voelt als werken, maar ook als vrije tijd. We zijn constant bezig met iets wat we graag doen”, vertelt Peter. “Af en toe moet je natuurlijk wel eens stoom afblazen, voegt Douwe toe, dat doe ik door te sporten in de fitness of met vrienden weg te gaan.”
Na vijf jaar samen YUNO runnen, hopen ze vanaf dit jaar hun dromen om te zetten in concrete ambities. “We zijn al goed op weg om, samen met de Nederlandse slaapcoach Kees Klapman, Nederland te veroveren. Een Duitse slaapcoach is de volgende stap. Binnen een jaar of vijf willen we de rest van Europa veroveren”, aldus Douwe Van Bostraeten.