San Marco Village streeft naar 20% meer omzet

SMVEvenementenhal San Marco Village uit Schelle was één van de laatste zes kanshebbers voor de trofee van Unizo-KMO-laureaat van de provincie Antwerpen, maar in de laatste stemronde is het bedrijf nog afgevallen. “Heel spijtig, vooral voor ons personeel”, zegt afgevaardigd bestuurder Johnny Crijns. “Zij hadden er echt naar uitgekeken. We hadden bedrijfsfilmpjes gemaakt van de verschillende afdelingen, ons best gedaan om een goed dossier samen te stellen, maar het is deze keer niet gelukt.”

Waar dat aan lag, weet Johnny Crijns nog niet precies, maar hij heeft wel een vermoeden. “De jury hecht veel belang aan duurzaam ondernemen, en daar doen we nog niet genoeg inspanningen voor. Daar wil ik me in de toekomst meer op gaan richten. Het is wel niet zo eenvoudig in onze sector. Een gewoon restaurant kan zijn eigen groenten kweken, maar met de hoeveelheden die wij nodig hebben voor onze keuken (we kunnen tot 2.500 mensen ontvangen) is dat een heel stuk moeilijker. Misschien kunnen we een samenwerking met boeren uit de streek opzetten. Ook andere manieren van duurzaam ondernemen gaan we nader onderzoeken.”

Intussen gaat het San Marco Village voor de wind. “In 2015 zijn we tien jaar open. We hebben jaarlijks een omzetstijging van 3 à 4% gehad, zelfs op het dieptepunt van de crisis. Maar 3 à 4% is eigenlijk een stilstand. Ik wil meer. Dit jaar hebben we hogere ambities: we mikken voor dit boekjaar, dat eindigt in maart 2015, op een omzetstijging van 20% en zoals het er nu uitziet, gaan we dat halen. Dat kan alleen maar door een enorme inzet, zowel van management als personeel.” Johnny Crijns wil zich ook nog meer focussen op het structureren van het bedrijf. “Het bedrijf is groot genoeg. Maar de structuur is nog voor verbetering vatbaar. Ik wil een bijbel van San Marco Village opstellen.”

johnnycrijnsBij de groep werken momenteel 58 voltijdse en 140 part-time medewerkers. “Ik hecht heel veel belang aan personeel. Onze mensen moeten weten dat hun inzet wordt geapprecieerd. Ze krijgen een opleiding en begeleiding, en er heerst een bijna familiale sfeer. Bij San Marco Village hebben we heel weinig personeelsverloop. En ik voel me niet te goed om mee de handen uit de mouwen te steken. Als we een groot evenement hebben, sta ik mee op de parking met een salami te zwaaien.”

35% van de evenementen bij San Marco Village zijn privéfeesten, zoals huwelijken, communiefeesten e.d. “65% zijn bedrijfsevenementen, van seminaries over productpresentaties tot bedrijfsfeesten. Op vraag van bedrijven organiseren we ook evenementen voor hen op andere locaties. Maar de focus ligt toch vooral op onze eigen evenementenhal, waar we ook inschrijffeesten houden die veel succes hebben, zoals de eindejaarsfeesten, after work parties… De ligging van San Marco Village, in Schelle langs de Boomsesteenweg, is ideaal, midden tussen Brussel, Gent en Antwerpen. We leggen onze klanten in de watten. Als het regent, hebben we shuttles van de parking tot hier. Dat is niet ver, maar niemand wil verregend aankomen op een feest. Onze klanten appreciëren dat, en komen graag terug.”