Jarenlang werden in dit pand in Sint-Amands (Puurs-Sint-Amands) schoenen gemaakt onder de naam Guma, maar sinds eind oktober wordt een deel van de voormalige fabriek ingenomen door de Guma Smaakfabriek. Drie verschillende bedrijven bieden er heel wat lekkers en leuks aan voor de foodies onder ons. Een van die drie is Rymbu. “De naam ‘Rymbu’ komt van rimboe, maar wordt dus net iets anders geschreven. We hebben de naam gekozen omdat die bij de meeste mensen meteen connotaties heeft met het buitenleven”, legt Geert Marivoet uit. Hij is samen met Ignace Drabs de zaakvoerder van Rymbu.
Het verhaal van de nog jonge zaak is begonnen in 2020, in volle coronacrisis. “We moesten toen allemaal in onze eigen tuin blijven en dat bracht Ignace op een idee. Hij startte met een webshop rond outdoor beleving, met vuurschalen, hakbijlen, dekentjes, buitenverlichting, enzovoort. Alles wat je nodig hebt om het gezellig te maken in de tuin. Barbecues zaten toen nog niet in het gamma. Het was toen quasi alleen stoken, terwijl het nu stoken en koken is. Na de coronacrisis besloten we om ook een fysieke winkel te openen. Het was een sprong in het duister, maar ondertussen hebben we overal in België klanten en is ons gamma veel uitgebreider. Ondanks het feit dat we hier een beetje afgelegen zitten, vinden de mensen de weg naar ons. We hebben de winkel intussen uitgebouwd tot een experience center. Er is altijd wel iets te doen.”
Kamado
Na een marktonderzoek besloten Geert en Ignace zich op de markt van de kamado barbecues en de plancha’s te focussen. De kamado is een Japanse keramische barbecue die zodanig ontworpen is dat hij de warmte zeer goed vasthoudt en smaken opneemt en afgeeft door de poriën van de keramiek. De luchtstroom is zeer nauwkeurig te controleren zodat je de temperatuur bijna tot op de graad constant kunt houden. Door de sterke isolatie kun je enorm zuinig barbecueën en kom je met weinig kolen veel langer toe dan bij een traditionele barbecue.
“De kamado is enorm populair geworden omdat ook sterrenchefs er graag mee werken. Vooral die van het merk Green Egg zijn heel bekend”, legt Geert uit.
Workshops
De plancha’s zijn een soort grote vuurschalen waarbij rond het vuur een gladde metalen plaat is gezet. Daarop kun je vlees, vis of groenten bakken, rond en boven het open vuur dus. “Bij ons vind je niet de merken die je in iedere doe-het-zelfzaak vindt. Het gaat bij ons om toestellen binnen het premium segment omdat we ons als speciaalzaak willen profileren. Om alleen een worstje of een kipfilet te grillen kun je beter een ander toestel kopen. Aan de winkel is ook een buitenruimte waar alle toestellen kunnen uitgeprobeerd worden en waar we ook workshops geven en events organiseren. Mensen die de aanschaf van een kamado of plancha overwegen kunnen hier bijvoorbeeld eerst een kookcursus komen volgen. Een kamadobarbecue kost al vlug tussen de 1.500 en de 2.500 euro. Ook een plancha van het bekende merk Ofyr zit in die prijsklasse”, vertelt Geert.
Mr. Juicy
Voor de fans van het grillen en barbecueën is Rymbu een echte speelgoedwinkel. Niet alleen de toestellen zijn er te koop, maar ook tientallen verschillende rubs (kruidenmengelingen) en sauzen. De kamadoworkshops bij Rymbu draaien rond het bereiden van bijvoorbeeld streetfood, desserts, Aziatische gerechten, asperges of vis- en schaaldieren. Die workshops worden niet door de eerste de beste gegeven. “We hebben een team van externe chefs. Daarbij ook Jelle ‘Mr. Juicy’ Peeters die Belgisch kampioen is en vorig jaar brons behaalde op het wereldkampioenschap culinaire barbecue. Onlangs werd hij nog verkozen tot het selecte clubje van Belgische masterchefs. Hij leert onze cursisten onder andere hoe je vlees langzaam kunt koken of hoe je indirect kunt grillen. Hij kent alle kneepjes van het vak en maakt de meest fantastische gerechten klaar op de kamado.”
Rymbu heeft grote ambities en wil naast Vlaanderen ook Brussel en Wallonië veroveren. Zelfs buitenlandse markten als Frankrijk en Tsjechië komen in beeld. “We leveren nu al toestellen over heel België en willen dat in de toekomst nog verder uitbreiden.”