“Ik koos niet voor rouw. Rouw koos voor mij”, legt Amy Indjai uit. “Toen ik twee jaar was, verdween mijn papa plots van de aardbol. Al heel jong werd ik dus geconfronteerd met verlies en gemis. Toen ik 24 was, overleed mijn zus. Mijn mama verloor ik op mijn 35ste. Het verlies van mijn zus probeerde ik zelf op te lossen door mijn gevoelens te verdoezelen. Niet de gezondste manier. Bij het overlijden van mijn mama koos ik een andere weg en liet ik me ondersteunen. Zo besliste ik dat ik zelf ook iets wilde betekenen voor anderen in rouw.”
Evenwicht zoeken
Tijdens gesprekken met andere ondernemers in de sector stelde Amy vast dat dezelfde thema’s vaak terugkwamen. “Werken rond rouw en verlies is sowieso heel fragiel”, stelt ze. “De manier waarop je communiceert over je bedrijf of product, vraagt een heel andere aanpak dan in andere sectoren. Hoe durven we onszelf zichtbaar te maken? Hoe brengen we op een gepaste manier naar buiten dat onze diensten en producten echt waardevol zijn?”
Volgens Amy blijft het voor veel ondernemers in de sector wikken en wegen. “Want eerlijk, geld verdienen met het verdriet van anderen, is dat eigenlijk wel oké?”, stelt ze. “Het is steeds zoeken naar een evenwicht om jezelf op een menselijke manier te tonen zonder je er schuldig over te voelen dat je een zaak hebt in rouwen. De mensen die ik al in de sector ontmoette, hebben trouwens allemaal wel een bepaalde missie die losstaat van het commerciële aspect.”
Samen sterker
Volgens Amy zit er hoe dan ook beweging in onze rouwcultuur. “Iets waar de pandemie wellicht voor iets tussenzit”, stelt ze. “Maar er ligt ook nog heel wat werk voor de boeg. Ik geloof er sterk in dat we als sector samen sterker staan in de zoektocht naar antwoorden op de vragen waar we allemaal mee worstelen. ‘Als ik groeit, groeit een ander ook’. Dat is nog een belangrijke boodschap die ik met ‘Rouw op mijn bord’ wil uitdragen. Er kunnen natuurlijk ook nieuwe samenwerkingen voortvloeien uit de samenkomsten.”
Mensen uit de uitvaartsector, rouwfotografen, rouw- en verliescoaches, producenten van troostartikelen,…: al wie een band heeft met de sector, is welkom tijdens de brunch sessies. Ze vinden maandelijks plaats bij The Changemakers Academy in Putte, de zaak van ondernemingspartner Lieselotte Bogaerts. “Zij is systemisch coach en is ook aanwezig”, geeft Amy nog mee. “Ik maakte amper reclame voor dit initiatief, maar de vele positieve reacties bevestigen intussen wel dat de nood eraan hoog was.”
De volgende sessies vinden plaats op 21 april, 12 mei en 16 juni. Tijdens elke editie is er momenteel plaats voor acht aanwezigen.