MECHELEN – Roses are Blue juicht opnieuw. Het Mechelse productiehuis won met Down the Road de eerste prijs op het WorldMediaFestival in Hamburg in de categorie Documentaries – Human relations and values. Het is al de derde internationale erkenning voor het programma. Ook met Matchmakers werd een prijs behaald.
Het WorldMediaFestival behoort tot één van de belangrijkste prijzen in het wereldwijde medialandschap. De awards bekronen projecten voor televisie, film, online en print. Uit meer dan 789 inzendingen van 34 landen kwam Down the Road als winnaar in zijn categorie uit de bus.
“De reacties van de Vlaamse kijkers op de reeks waren al hartverwarmend en het winnen van zo’n award geeft nog een extra goed gevoel. Maar het betekent ook dat het buitenland aanvoelt dat er heel veel in deze mensen met het syndroom van Down zit en dat is ontzettend fijn”, klinkt het.
Opnieuw raak
Down the Road was dit jaar aan zijn tweede seizoen toe. In het programma gaat Dieter Coppens, vergezeld van zes jonge avonturiers met het syndroom van Down, op een uitdagende reis. Een concept dat duidelijk aanslaat want het is al de derde internationale award voor het programma van Roses are Blue. Zo mochten de makers in april al de New York Festival International TV & Film Award in Las Vegas in ontvangst nemen. Vorig jaar was het eerste seizoen ook al goed voor een prestigieuze Gouden Roos.
Verder werd met Matchmakers gewonnen in de categorie Entertainment – Reality. In het programma wordt elke week een gedurfd complot gesmeed met de vriendenkring van een single. Samen met die vrienden kiest presentator Jani Kazaltzis drie Vlaamse singles uit die perfect bij de centrale gast passen