BartDhontRonnySmismans

Ronny Smismans wordt nieuwe algemeen directeur van Willemen Construct

MECHELEN – Vanaf 1 september volgt Ronny Smismans, Bart D’hont op als Algemeen Directeur van het Mechelse bouwbedrijf Willemen Construct. D’hont kiest na 25 jaar bij de bouwgroep voor een nieuwe uitdaging. Willemen Construct maakt van de machtswissel ook gebruik om een nieuw strategieplan voor te stellen dat het bedrijf moet klaarstomen voor de toekomst.

Bart D’hont (48) heeft een lange staat van dienst bij het Mechelse familiebedrijf en doorliep er sinds 1995 meerdere functies. In de herfst van 2016 werd hij Algemeen Directeur van Willemen General Contractor. Sinds de samensmelting met Kumpen, in de zomer van 2018, was Bart D’hont Algemeen Directeur bij fusiebedrijf Willemen Construct.

Hij blikt tevreden terug op zijn tijd bij Willemen. “Het familiale karakter van het bedrijf, de persoonlijke aanwezigheid en betrokkenheid van Johan, Tom en Bram Willemen, maakten het bedrijf voor mij als een thuis. Natuurlijk is het niet eenvoudig om zo’n fijn ‘nest’ te verlaten. Maar ik voelde de nood om iets nieuws te starten. Ik kan vandaag met een gerust hart de fakkel doorgeven, wetende dat het bedrijf bij Ronny en mijn andere collega’s in goede handen is.”

Opvolger Ronny Smismans (51) is sinds 2018 actief bij Willemen Construct. Hij is vandaag Directeur Bedrijfsbureau en leidt ook de afdeling Integrale Projecten. Voorheen was hij actief bij ontwikkelaar Ghelamco en technologiebedrijf Barco.

Tom Willemen, CEO van Willemen Groep is blij dat de opvolger van Bart binnen het eigen bedrijf gevonden werd. “Samen met Bart en de directieleden stippelde Ronny in de afgelopen maanden een vernieuwende strategie uit voor Willemen Construct. Nu is het aan hem om ze uit te voeren.”

Ronny Smismans zal de verantwoordelijkheid dragen voor het dagelijkse beleid van Willemen Construct. Hij kijkt er naar uit om aan zijn opdracht te beginnen. “We staan voor een grote uitdaging om Willemen Construct de komende jaren verder te laten groeien tot bouwpartner en kennispartner die innovatieve en complexe projecten op een efficiënte, snelle en veilige manier uitvoert voor zijn klanten. Samen met het directieteam en alle medewerkers ben ik er klaar voor om onze strategische visie in de praktijk om te zetten. Er ligt heel wat op tafel en we hebben er zin in!”

Het strategisch plan kreeg de naam CONSTRUCTief blauw, een knipoog naar de bedrijfsnaam, de kleur van de bouwstenen in het logo, de manier van samenwerken en het blue ocean strategiemodel. Het plan biedt een antwoord op een aantal uitdagingen van de bouwsector. Het plan van Willemen Construct versterkt de focus op drie domeinen: de klant, de eigen mensen en het product. “De essentie van de strategie draait rond een versterking van de focus op de meerwaarde die we aan de klant bieden. Dit houdt in dat al de afdelingen samen als één geheel met en voor de klant denken om zijn wensen te vertalen naar een bouwwerk waar hij en wij trots op zijn. Dit noemen we intern klantgerichtheid en value engineering, waarbij samenwerken, innovatie en kennisdeling de sleutelbegrippen zijn”, legt Ronny Smismans uit.

Om deze vernieuwende manier van werken mogelijk te maken heeft Willemen Construct een aantal afdelingen en diensten anders georganiseerd. Zo is er bijvoorbeeld geen strikte scheiding meer tussen calculatie, werkvoorbereiding en -uitvoering.

Willemen Construct maakt deel uit van de business line Bouw van Willemen Groep, stelt in totaal 240 mensen tewerk en realiseert een jaarlijkse omzet van 150 miljoen euro.  www.willemenconstruct.be