VIL heeft uitgetest of robotpakken nuttig kunnen zijn in de logistieke sector, bijvoorbeeld als steun voor magazijnmedewerkers. Uit de testresultaten blijkt dat de technologie hiervoor nog onvoldoende ontwikkeld is, maar VIL ziet wel mogelijkheden in de toekomst.
Exoskeletten geven het menselijk lichaam een boost op gebied van kracht en uithoudingsvermogen en worden al met succes ingezet bij revalidatie (denk maar aan Marc Herremans). Ook de industrie ziet mogelijkheden in deze technologie, bijvoorbeeld voor zeer belastende manuele taken als orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen. Dan kan een exoskelet een nuttig hulpmiddel zijn.
Er zijn twee soorten exoskeletten. Passieve exoskeletten herverdelen de menselijke kracht waardoor het lichaam minder zwaar belast wordt op de zwakke punten, wat leidt tot bijvoorbeeld minder rugklachten. Actieve exoskeletten zijn motorisch aangedreven en maken gebruik van extra energie van buitenaf. VIL voerde uitsluitend praktijktesten uit met passieve exoskeletten omdat de actieve versie voor de industrie nog niet beschikbaar was op de Europese markt.
De praktijktesten werden uitgevoerd op de sites van vier bedrijven: Colruyt, Danone, Mainfreight en Gates Distribution Center.
Niet voor dynamische taken
Uit externe studies blijkt dat de huidige generatie van exoskeletten vooral gericht is op statische en repetitieve belastende taken in eenzelfde houding, zoals montage langs de assemblagelijn in de auto-industrie.
De huidige generatie passieve exoskelotten is echter veel minder geschikt voor dynamische taken in de logistiek en wordt vaak als oncomfortabel beschouwd (wrijving, stoten, beperkte bewegingsvrijheid, …). De testpersonen merkten wel een betere houding en minder belasting van rug en schouders op.
Projectleider Luc Pleysier: “De technologie is nog volop in evolutie en zal door samenwerking tussen de ontwikkelaars en de logistieke sector leiden tot meer gerichte toepassingen in de toekomst.”
Sommige testpersonen vonden de pakken wel zeer geschikte hulpmiddelen. “Veel van onze werknemers verrichten dagelijks fysiek werk. Dankzij het project van VIL zien we zeker potentieel in exoskeletten als ergonomisch hulpmiddel en zullen wij de evoluties van de technologie op de voet blijven volgen”, aldus Tonny Stoffels van Mainfreight.