In de Belgische retailsector ontbrak het tot nu vaak aan dagdagelijkse inzichten van op de vloer. Hoe staan producten van een bepaald merk in de rekken van de supermarkt? Wordt de voorgestelde promotie effectief uitgevoerd? Zijn er voldoende producten beschikbaar? Via Roamler, gevestigd in het researchpark Waterfront in Niel, kunnen producenten en retailers voortaan beschikken over snelle en uitgebreide informatie, bovenop de info die ze al krijgen van hun eigen vertegenwoordigers op de baan.
Het concept is overgewaaid uit Nederland. Roamler maakt gebruik van een mobiele app die in heel België een community van consumenten aanstuurt. De aangesloten gebruikers, Roamlers genaamd, gaan op pad met hun smartphone om opdrachten uit te voeren in supermarkten, tankstations, dagbladhandels, café’s, enz. Omdat alles gebaseerd is op locatiebepaling via GPS, zien ze steeds welke te bezoeken locaties bij hen in de buurt zijn. De Roamlers gaan uiteraard niet vrijblijvend op stap. Ze krijgen voor hun opdrachten een kleine financiële vergoeding en sparen punten.
Zo controleren ze bv. voor Coca-Cola of Vandemoortele of er voldoende voorraad in de winkel is. Of de opdracht luidt na te gaan waar in het schap de yoghurts van Danone staan, of de prijspromotie voor Côte d’Or wel gecommuniceerd wordt op een display of in het rek. De app stuurt vervolgens de antwoorden en foto’s door naar Roamler.be. Hier kijken de medewerkers van het bedrijf de inzendingen nog eens na en bezorgen achteraf een overzichtelijk rapport met alle informatie aan de klant.
De opdrachtgevers krijgen op die manier via Roamler.be een snel en globaal overzicht van hun aanwezigheid op de winkelvloer. Ze kunnen indien nodig hun campagnes bijsturen en finaal de nodige conclusies trekken. “Wij kunnen onze klanten snelle en kostefficiënte informatie bezorgen, op het moment dat ze het nodig hebben”, zegt Jim Mangelschots, zaakvoerder van Roamler.be.
Jim Mangelschots zette Roamler.be enkele maanden geleden op samen met zijn partners Frederic en Paul Apers. Het drietal is al jaren actief in marketing en communicatie. Ze richtten al een achttal bedrijven op en bundelden deze onder hun gemeenschappelijke holding Wildstream Group, opererend vanuit Niel in Researchpark Waterfront en ondertussen goed voor zo’n 85 medewerkers.
“Wij onderkenden onmiddellijk de sterke commerciële mogelijkheden van Roamler”, zegt Jim Mangelschots. “We gaan uit van de kracht van de massa van de consument en brengen on the spot alle mogelijke relevante informatie bij elkaar. Doordat alles ondersteund wordt door fotomateriaal, garanderen we betrouwbare en efficiënte resultaten naar onze klanten toe. Het is een nieuwe, innovatieve manier van onderzoek die perfect aanvullend werkt op de marktdata die onze klanten al bekomen van enerzijds dataleveranciers zoals GFK en Nielsen en anderzijds van hun eigen fieldforce. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we voor alle retailers en fabrikanten een meerwaarde kunnen betekenen.”
Roamler heeft zijn klantenbestand in nauwelijks enkele maanden tijd al uitgebreid met gerenommeerde namen als Ferrero, Alken Maes, Unilever en P&G.