BELCOTEC WINT VOKA PRIJS ONDERNEMEN 2023 VLNR: Tom Laveren (Gedelegeerd bestuurder Voka Mechelen-Kempen), Ronny Van Broekhoven (voorzitter Voka Mechelen-Kempen), Jan Vangeel (zaakvoerder Belcotec) en Tom Ongena (voorzitter Open VLD)

Reynaers Group en Nektari vallen in de prijzen op awardavond

Belcotec is de grote winnaar geworden van de Voka Prijs Ondernemen 2023. Ook het Duffelse Reynaers Group, Nektari uit Puurs-Sint-Amands en Vanhees Metalen vielen op het gala in de Warande in Turnhout in de prijzen.

Belcotec uit Geel mag zich een jaar lang de winnaar van de Voka Prijs Ondernemen 2023 noemen. De Kempense specialist in verwarming, ventilatie, koeling en elektriciteitswerken is in tien jaar tijd gegroeid van 5 naar 110 medewerkers en zaakvoerder Jan Vangeel verwacht dat de award zijn onderneming gaat helpen om nieuw talent aan te trekken.

“De prijs is een appreciatie voor het hele bedrijf en voor de mensen die hier elke dag hard werken. We verwachten dat deze prijs zal bijdragen aan de uitstraling van ons bedrijf en ons zal helpen bij het aantrekken van talent”, zegt Jan Vangeel in een eerste reactie.

Nog meer winnaars

Op de awardavond in de Warande in Turnhout werden niet één maar vier prijzen uitgereikt. Reynaers Group uit Duffel won de prijs Duurzaam Ondernemen. Ze konden de jury onder meer overtuigen met hun Science Based Targets (SBTi): wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen om hun uitstoot te verlagen.

Nektari uit Puurs-Sint-Amands won de Prijs Innovatief Ondernemen. Nektari is een maatwerkbedrijf dat zich richt op sociaal en waardengericht ondernemen. Met meer dan 650 medewerkers staat Nektari in de top vijf van de grootste werkgevers in de regio Klein-Brabant/Vaartland. Ze willen vooral mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een duurzame job helpen.

Primeur

Voor de eerste keer is ook de Voka Publieksprijs uitgereikt. Zo’n 6.000 mensen brachten hun stem uit en in deze categorie schoot Vanhees Metalen uit Mol de hoofdvogel af. De metaalverwerker van onder meer oude F-16’s en legertanks, is uitgegroeid tot een volwaardig recyclagebedrijf. Met een uitgebreide campagne, onder meer op sociale media, haalden de Kempenaars uiteindelijk de meeste stemmen binnen.