SINT-KATELIJNE-WAVER – Greenyard had in het afgelopen boekjaar een dalende omzet, maar de winst van het bedrijf steeg wel. “De resultaten waren onder de verwachting vanwege de prijsdruk in onze voornaamste markten en een aantal eenmalige kosten”, aldus ceo Hein Deprez.
De omzet van het bedrijf daalde met 1,7 % van 4.249 miljoen naar 4.176 miljoen euro. Dit was vooral te merken in de afdeling Fresh. Bij Horticulture groeide de omzet met 20,2 %, onder meer dankzij de overname van Mykogen. Bij Long Fresh daalde de omzet nipt.
De REBITDA daalde met bijna 4 % tot 140,2 miljoen euro en de EBIT verminderde van 73,4 miljoen tot 40,5 miljoen euro.
Maar er is ook positief nieuws. De winst van Greenyard steeg van 0,7 miljoen naar 3,4 miljoen euro.
Ceo Hein Deprez kijkt met gemengde gevoelens terug op 2017/2018. “Het voorbije jaar navigeerde Greenyard door onrustige wateren. De resultaten waren onder de verwachting vanwege de prijsdruk in onze voornaamste markten en een aantal eenmalige kosten. We hebben volumes verloren in een aantal van onze kernmarkten voor Fresh, wat ook de voornaamste oorzaak was voor de daling in omzet en REBITDA van de groep.”
Sterker managementteam
“Door onze focus te houden op het creëren van toegevoegde waarde als partner van en voor onze telers, onze retailers en onze consumenten, vertrouwen we erop dat wij het verschil kunnen maken en onze positie kunnen versterken als wereldwijde leider in fruit en groenten in al hun vormen. Daarom hebben we ons managementteam op business segment niveau versterkt en staat dit dichter bij onze operaties en onze klanten, wat Greenyard wendbaarder en sneller maakt in haar beslissingsproces.”
De strategische initiatieven voor klantenfocus werpen volgens Deprez al vruchten af. “Dat blijkt uit de overeenkomst met Carrefour die afgesloten werd in april voor onze First in Fresh diensten aan de Carrefour franchises.”