Chef-koks Christiaan De Smet en Bart Crombez van brasserie De Margriet Chef-koks Christiaan De Smet en Bart Crombez. Foto: Dirk Vertommen.

Restaurantuitbaters De Margriet investeren fors om te besparen

MECHELEN - Fors investeren om op termijn te besparen. Het klinkt contradictorisch, maar het is precies wat zaakvoerder Bill Heungens van brasserie De Margriet in Mechelen doet. De ondernemer investeerde veel geld in een ultramoderne keuken die de uitstraling van zijn zaak vergroot, het werkcomfort van zijn personeel verhoogt en er tegelijk voor moeten zorgen dat de rekening klopt.

Acht jaar baat Bill Heungens brasserie De Margriet in de Bruul in Mechelen ondertussen uit. De jongste jaren passeert de ene crisis na de andere de revue. Die stelt de horeca voor uitdagingen, maar Heungens blijft niet bij de pakken zitten. “Tijdens corona hebben we heel onze zaal vernieuwd en kwam er een nieuwe toog”, zegt hij.

Niet veel later diende zich een nieuwe crisis aan met torenhoge energiekosten. “Ik moet eerlijk bekennen: even heb ik eraan gedacht om mijn zaak over te laten”, vertelt Bill Heungens. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en het personeel motiveerde de ondernemer om er toch mee door te gaan.

Het resultaat is een volledig nieuwe industriële keuken die de horecaman een smak geld heeft gekost. “Gaandeweg hebben wij onze keuken enkele keren aangepast en verbeterd om het werkcomfort van onze mensen te verhogen”, zegt Heungens. Tot de zaakvoerder op een gegeven moment merkte dat de vaste kosten bleven oplopen. “De personeelskosten voor onze afwas waren immens.”

Chef-koks Christiaan De Smet en Bart Crombez
Chef-koks Christiaan De Smet en Bart Crombez. Foto: Dirk Vertommen.

Die vaststelling overtuigde hem om te investeren in een geautomatiseerde wasstraat. “Op drukke momenten spaar ik daar een tot anderhalf personeelslid mee uit. Dankzij de machine heb ik nog maar één personeelslid nodig om ze te bedienen. Die persoon kan ik nu ook voor andere taken inzetten, zoals het onderhoud van de keuken of het snijden van groenten”, legt Bill Heungens uit.

Derde van energiekosten

Tegelijk investeerde hij in een volledig nieuwe keuken. Klanten hebben daar vanuit de brasserie uitzicht op. “Ze verhoogt de uitstraling van de zaak, maar ook het werkcomfort van onze mensen. Wij hebben met onze Rosval de Rolls Royce onder de keukens die voor mijn zaak een heel verschil maakt”, zegt Heungens. Alleen al voor de energiekosten. “Door de moderne vuren en koeling bedragen ze nog een derde. Dit is dus een toekomstgerichte investering.”

Ook aan de ergonomie is veel aandacht besteed. “Mijn mensen werken in beter licht, waardoor hun ogen minder belast zijn. ’s Avonds kunnen we ze zelfs een beetje dimmen, wat het aangenamer werken maakt. De keuken is bovendien veel makkelijker in onderhoud”, vertelt Bill Heungens.

De Margriet
De reeds vernieuwde zaal. Foto: Dirk Vertommen.

Voor Bart Crombez, een van zijn chefs, is het de modernste keuken waar hij ooit in werkte. “Zeker weten. Het is een beetje wennen, maar het is echt een geweldige keuken. Ze zal voor een nieuw elan zorgen”, zegt hij.

Door de uitbreiding van de keuken verdween ook het verouderde sanitair. “In de plaats is een heel nieuwe sanitair blok gekomen met een apart toilet voor mensen met een beperking. De urinoirs voor mannen zijn afgesloten met een deur.”