De aandacht voor rekruteren is fors gestegen op het lijstje met HR-prioriteiten binnen de Europese markt. Terwijl dit in 2020 pas op de tiende plaats kwam, steeg het aanwerven van personeel in 2021 naar de eerste plaats in de lijst van prioriteiten voor Belgische HR-afdelingen. Nu de economie geleidelijk aan opnieuw opleeft, werven bedrijven opnieuw aan. Daarvoor kijken Belgische bedrijven iets vaker naar het al aanwezige personeel. Ze geven aan dat ze 34%, of een derde van hun vacatures invullen door een medewerker in het bedrijf een nieuwe functie te laten opnemen.
“Nogal wat bedrijven pakken sinds de coronacrisis hun zaken anders aan en schakelden bijvoorbeeld een versnelling hoger in de digitale transformatie of stuurden hun manier van werken en zelfs hun producten of diensten bij op basis van de nieuwe behoeften van hun klanten”, zegt Cathy Geerts, Chief Human Resources Officer bij SD Worx. “Dat vraagt vaak andere of nieuwe vaardigheden. Het verklaart mee waarom rekruteren opnieuw hoger op de agenda staat: mogelijk beschikken bedrijven niet langer over de geschikte profielen. Alleen zijn de werknemers met de gewenste vaardigheden niet altijd zo makkelijk te vinden. Een oplossing bestaat erin om intern te rekruteren en indien nodig de bestaande medewerkers om te scholen zodat ze een nieuwe functie kunnen opnemen binnen het bedrijf. Dat is een verstandige keuze, want de medewerkers mogelijkheden bieden om door te groeien, draagt bij aan de employee experience, het engagement en de loyaliteit. Het maakt je ook als werkgever aantrekkelijk als je mensen de kans biedt om zich te blijven ontwikkelen en nieuwe kansen te bieden binnen het bedrijf.”
SD Worx stelde ook de vraag hoe Belgische bedrijfsleiders interne mobiliteit aanpakken en stimuleren. Amper een derde (35%) gaf aan vacatures intern te communiceren. In slechts 3 op de 10 bedrijven overleggen managers met de HR-afdeling welke talenten ze zoeken. In 28% van de Belgische organisaties bespreken managers, mentors of coaches de carrière- en doorgroeimogelijkheden met de werknemers. In 1 op de 3 ondernemingen is interne mobiliteit geen vaste praktijk en kijken bedrijven enkel wanneer er vacatures zijn, of die geschikt zijn om intern ingevuld te kunne, worden.
Slechts 29% van de Belgische ondernemingen schakelt technologie in om hun interne mobiliteit te structureren: zo maakt 10% gebruik van digitale toepassingen en intelligente systemen om te voorspellen welke talenten er op welke afdeling nodig zijn. 13% doet een beroep op een talent managementsysteem dat bijhoudt welke vaardigheden er wel aanwezig zijn en welke nog ontbreken.
“Heel wat bedrijven onderschatten het belang van interne mobiliteit. Het aantal ondernemingen dat werknemers begeleidt in hun carrière en doorgroeimogelijkheden, mag best wat hoger liggen dan 35%. Bedrijven lijken te vergeten dat ze dankzij interne mobiliteit hun mensen gemotiveerd kunnen houden. Daarnaast scheelt het ook in rekruteringskosten. Het is een win-winsituatie”, besluit Cathy Geerts.