Pariyachat verhuisde ongeveer tien jaar geleden van Thailand naar België. Haar dochter Nonthichia en haar zoon maakten de verhuizing iets later. Nonthichia deed ervaring op als jobstudent in een supermarkt en werkt nu al bijna twee jaar in de horeca in Antwerpen, waar ze intussen woont met haar vriend.
Pariyachat woont nog wel steeds in Heist-op-den-Berg. Moeder en dochter speelden al langer met het idee om er een eigen winkeltje te openen. Toen het voormalig pand van Dechosta in de Bergstraat vrijkwam, zagen ze hun kans. Rak Thai is voor Nonthichia een bijberoep. Vooral haar moeder is het dagelijkse gezicht van de zaak. “Ik help haar onder ander met de bestellingen en tijdens de weekends als het druk is”, zegt Nonthichia.
Snel klaar
Bij Rak Thai kunnen klanten terecht voor allerlei Aziatische specialiteiten, van China tot Thailand. “Onze kruiden ga je niet snel in een gewone supermarkt vinden”, verzekert Nonthichia. “We bestellen ze via een leverancier die de producten op zijn beurt rechtstreeks importeert uit Azië. We hebben heel wat kruidenmixen in de rekken waar je heel snel een gerecht mee kan klaarmaken. Enkele ingrediënten toevoegen en je bent al aan het eten.”
Je vindt bij Rak Thai ook speciale antikleefpannen en de bijhorende producten, net als materiaal om dimsum te maken. “Voorlopig gaat ons assortiment nog niet zo diep, met een of twee merken van alle verschillende producten”, zegt Nonthichia. “Van zodra de winkel nog wat beter bekend is, willen we nog meer merken en verschillende variaties van ons aanbod in huis halen.”
Tips en recepten
Wie wat verloren loopt tussen het aanbod kan steeds bij Pariyachat terecht voor een woordje uitleg. “Er zijn wel wat klanten die nog niet heel goed thuis zijn in onze producten, maar mijn mama kan heel goed koken”, zegt Nonthichia. “Ze helpt iedereen graag verder met tips of recepten. Het gebeurt nog elke dag dat we daar vragen over krijgen.”
De eerste weken bij Rak Thai verliepen naar wens. “De reacties zijn heel positief”, zegt Nonthicia. “De mensen zijn blij dat er zo’n winkeltje als het onze is bijgekomen in Heist. Behoorlijk wat klanten ontdekten ons via een post op sociale media. Tijdens de Braderij hadden we de kans niet meer om nog iets speciaals te doen, maar er zijn toen wel veel nieuwe mensen langsgekomen. Tegen volgend jaar hebben we wat meer tijd om nog iets extra te organiseren tijdens dat weekend.”