Het hoofdkwartier van Quares is gevestigd op Mechelen Campus. Freddy Hoorens, partner van de vastgoedspecialist, is een rasechte West-Vlaming maar hij is overtuigd van de troeven van Mechelen voor bedrijven.
“De ligging op de as Antwerpen-Brussel is natuurlijk heel interessant, en via de E19 is Mechelen nog steeds goed bereikbaar. In Mechelen is ook een positieve schwung merkbaar, er heerst een goed klimaat voor bedrijven. Het beleid denkt mee. Toen ik hier voor het eerst kwam – dat was in 1994 bij Industriebouw Verelst waar ik commercieel directeur was – waren er in Mechelen eigenlijk hoofdzakelijk productie-eenheden van bedrijven. De twee Barten (Bart Verhaeghe van Uplace en de huidige Mechelse burgemeester Bart Somers) hebben heel veel economische bedrijvigheid aangetrokken naar Mechelen met de ontwikkeling van bijvoorbeeld Mechelen Campus en Stephenson Plaza tot gevolg.”
Quares zit met haar vestiging op Mechelen Campus midden in haar doelgroep, want haar afdeling property & facility is gespecialiseerd in vastgoed voor bedrijven en management van bedrijfsterreinen. “We doen ook het beheer van het industrieterrein Mechelen Noord en ik ben zelf ondervoorzitter van de vzw Industrie Mechelen Noord. We proberen onder meer te werken aan een betere ontsluiting van het industriegebied en een oplossing te zoeken voor het probleem van de buitenlandse truckers die vaak noodgedwongen kamperen op het terrein en daar voor overlast zorgen. De bedrijven van Mechelen Noord zijn bereid inspanningen te doen en te zorgen voor toilethokjes en afvalcontainers. We overleggen met de stad Mechelen waar die het best kunnen komen en hoe we er voor kunnen zorgen dat niet iedereen daar zijn afval zal komen dumpen.”
Er is ook nog werk aan de ontsluiting van het industriegebied. “De fly overs die op de kruispunten met de R6 moeten worden gebouwd, laten op zich wachten. We pleiten al geruime tijd voor de verlenging van de afslagstrook op de Antwerpsesteenweg naar de R6, maar het bevoegde Agentschap voor Wegen en Verkeer heeft daar weinig oren naar. Die kleinschalige ingreep zou de files in de spits toch al een beetje verminderen en het sluipverkeer door Walem voorkomen.”
De werknemers van de bedrijven in de buurt worden aangespoord om gebruik te maken van het openbaar vervoer, al is dat niet altijd evident. “De Quares-werknemers komen bijna allemaal met de wagen omdat ze die nodig hebben voor hun werk, ze zijn heel veel onderweg. Maar bij andere bedrijven zijn al heel wat mensen overgeschakeld op het openbaar vervoer. De vzw heeft in overleg met De Lijn inspanningen gedaan om het aantal bussen te verhogen en de dienstregeling aan te passen aan de werktijden van de bedrijven. De buslijn die door het industrieterrein rijdt, passeert nu 22 keer per dag tegen vroeger slechts 9 keer. De lijn wordt goed gebruikt en er is ook een snelverbinding naar het station. Wat we nu nog nodig hebben, is een snelle busverbinding naar Antwerpen. We willen in kaart brengen waar de werknemers van alle Mechelse bedrijven vandaan komen en er voor ijveren dat de dienstregelingen van treinen en bussen daarop worden afgestemd.”
Quares beheert nu 1.800 ha bedrijventerreinen en heeft dus heel wat ervaring in huis op dat gebied. “Alles wat we doen is vastgoed-gerelateerd”, zegt Freddy Hoorens. “We zijn gegroeid van een klein bedrijfje met 5 à 6 werknemers in 2006 tot een bedrijf met 65 specialisten. Quares wil een kweekvijver zijn voor jong vastgoedtalent. We bieden residentieel vastgoed aan en zijn de grootste onafhankelijke speler wat betreft beheer van gebouwen voor eigenaars en investeerders. Via al of niet beursgenoteerde vastgoedvennootschappen kan je beleggen in winkelvastgoed of studentenhuisvesting – een goed alternatief in een periode dat spaarrekeningen bijna niets meer opbrengen. Ook overheden worden door ons geadviseerd. Citymanagement wint aan belang. Steden moeten door het inzetten van externe expertise werken aan hun positionering om aantrekkelijk te zijn voor investeerders en bedrijven op zoek naar een vestigingsplaats. In elke stad zie je nu 60 tot 70% winkels van dezelfde ketens. Dat is niet optimaal. Een stad moet een duidelijk DNA hebben, moet zich onderscheiden van de rest. Mechelen moet bijvoorbeeld nog meer de kaart van de historiek trekken en inzetten op de toekomst. Naast de shoppingmogelijkheden zijn de historische gebouwen en de vele projecten in uitviering een grote troef.”