Het theater ligt in een kmo-zone in de oksel tussen de A12 en de N16. Wie de afrit neemt en de pijltjes volgt naar een van de parkings, passeert bij Brasserie Jo. Uitbater Peter Vereecken heeft zijn graantje meegepikt van het succes van de Pop-Up. “De laatste jaren bestond mijn klandizie voor 95 procent uit musicalpubliek”, vertelt hij. “Vaak werd er maanden op voorhand gereserveerd omdat mensen zeker wilden zijn van een plekje op restaurant.”
40-45 De musical was een gigantisch succes waardoor het Pop-Up Theater veel langer openbleef dan gepland. In die tijd passeerden Daens, 14-18, Red Star Line, Vergeet Barbara en K3 de revue. Nog tot de zomer van 2025 zullen er voorstellingen te zien zijn in Puurs, daarna sluit het ooit zo lucratieve Pop-Up Theater de deuren.
De laatste jaren was het in de periodes dat de musicals werden gespeeld erg moeilijk om als local een tafeltje te boeken bij Brasserie Jo. “Wij zijn een kindvriendelijke brasserie en mensen met kinderen reserveren meestal maar een dag of twee op voorhand”, vertelt Peter. “Ik heb wel vijfhonderd keer iemand moeten teleurstellen aan de telefoon. Het zat hier gewoon heel vaak bomvol. Ongeveer 15 procent van de capaciteit hield ik wel vrij voor vaste klanten, want uiteindelijk wist ik dat de Pop-Up tijdelijk was. Je wil je vaste klanten dus niet kwijtspelen.”
Kalfort
Hotel Essenza in Kalfort ligt op vijf minuutjes rijden van het Pop-Up Theater en ontvangt meestal dagjestoeristen. “Ook musicalfans”, zegt uitbater Sven Peeters. “Wij merkten wel al dat het momentum wat gepasseerd was. Het volume aan gasten die voor een musical komen, is echt een fractie van wat het was ten tijde van 40-45 en Daens. Ook het enthousiasme over de shows is wat getemperd. Ik hoor de mensen iets meer klagen over de kwaliteit.”
Toch kijkt Sven met veel plezier terug op enkele mooie jaren. “Mensen uit het West-Vlaamse hebben dankzij de musicals onze streek leren kennen en zijn daarna hier opnieuw komen logeren om de streek te verkennen met de fiets. We hebben dus een deel van de musicalklanten kunnen omzetten naar vast cliënteel. Dat is positief.”
In Kalfort-centrum kan Hervé Van den Wouwer alleen maar beamen wat zijn collega zegt: het is mooi geweest. Gelukkig wedt de eigenaar van Brasserie Vrededaal niet op één paard. “Iedereen wist dat het ooit zou stoppen”, zegt hij. “Wij hebben het hier in golven meegemaakt. De eerste voorstelling van 40-45 was enorm populair. De mensen die daarvan genoten en hier kwamen eten, schoven opnieuw aan voor 14-18 en Daens.”
Puurs
In het centrum van Puurs, op een kleine zes kilometer van het Pop-Up theater, was de impact iets kleiner. Restaurants Puurs Lof en Il Sapore kregen ook gasten voor de musicals over de vloer, maar niet zo talrijk als bij Brasserie Jo. “We voelden het wel in de bezetting als er een voorstelling op het programma stond”, zegt Annick Gevers, manager bij Puurs Lof en ontbijtbar Glorie. “Die mensen wilden altijd op tijd eten zodat ze zeker niet te laat waren voor de musical.”
Haar collega van Il Sapore treedt Annick bij. “Eigenlijk zien wij het publiek van de Studio 100-musicals graag komen”, zegt zaakvoerder Maren Van Wezemael. “Omdat ze tijdig weer moeten vertrekken, kunnen wij hun tafel sneller opnieuw aanbieden, dat is goed voor de zaken.”