“Mechelen wil op korte termijn het aantal autodelers fors doen stijgen. We zijn dan ook zeer blij met de komst van Poppy. Momenteel heeft de Dijlestad een netwerk van 133 zowel particuliere als commerciële deelwagens”, legt mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke uit.
“Met de ambitie die Mechelen voor ogen heeft om dé deelstad van Vlaanderen te worden, mag onze Poppy-vloot in dit Mechels succesverhaal niet ontbreken. We hebben dan ook vorig jaar met de stad proactief contact opgenomen met de wens een proefproject op te starten. Poppy is een op en top Belgische speler, die behalve deelwagens, ook scooters en steps aanbiedt in Brussel en Antwerpen”, legt Nick Van den Eynde van Poppy uit.
Momenteel telt Poppy reeds 151 actieve leden in Mechelen. Ze bereiken tot hiertoe een doelpubliek van jonge professionals en jonge gezinnen tussen de 25 en 45 jaar. Maar dankzij hun flexibiliteit, waaronder geen instapkosten én een reservatie binnen de 15 minuten, is de Poppy voor iedereen geschikt.
De Poppy-vloot werkt volgens het free-floating principe zoals reeds gekend is bij de Hoppy-steps en de Mobit-deelfietsen. Deelwagens kunnen met andere woorden achtergelaten worden op een parkeerplaats naar keuze, zonder terug te moeten naar de originele standplaats. Verder hebben ze qua parkeren dezelfde voordelen als andere autodeelinitiatieven. Deze werking is ook tussen verschillende steden mogelijk: gebruikers van Poppy kunnen de wagen in Brussel, Antwerpen of Mechelen nemen en ze achterlaten in een van die steden. Ook de luchthavens van Zaventem, Charleroi, en Antwerpen behoren tot de mogelijke zones om een Poppy wagen te nemen of achter te laten.
Poppy zal zowel het centrum als de omliggende gebieden, industriezones en dorpen bedienen. In elk dorp wordt een dropzone voorzien waar tijdens de herverdeling steeds minstens 1 voertuig wordt voorzien. Poppy komt met 30 wagens naar Mechelen. Daarvan zijn er 15 elektrisch en werken er 15 op CNG (Compressed Natural Gas). Dat laatste is een duurzaam alternatief voor traditionele brandstoffen als diesel en benzine. “We evalueren de komst van de 30 wagens. Indien in de loop van het proefproject blijkt dat de vraag groot is dan is er opschaling tot 60 wagens mogelijk. Anderzijds evalueren we ook de data, een belangrijke bron van informatie voor ons verder mobiliteitsbeleid”, bevestigt schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke.