Plan Conceptstore opende twintig jaar geleden de deuren in de Bergstraat als een zaak die zich vooral richtte op jongeren en het goedkopere segment. Sinds huidig zaakvoerder Danny De Verney dertien jaar geleden de fakkel overnam, is dat behoorlijk gewijzigd. “Ik begon me te focussen op het middensegment, de doelgroep van gezinnen en werkende mensen vanaf 20 jaar”, legt hij uit. “Intussen hebben we zo’n vijfendertig merken in het aanbod, zowel voor dames en heren. Ik verkoop ook kaarsen, geuren en huisparfums. Die combinatie is gaandeweg ontstaan.”
Voor de overname had Danny al 28 jaar ervaring in de verkoopsector. “Ik weet dus wel wat klanten zoal zoeken”, legt hij uit. “Toen ik de zaak overnam, besefte ik dat we dat middensegment hier in Heist-op-den-Berg nog wat misten: kleding die niet spotgoedkoop is, maar tegelijk ook niet overdreven duur. Zo haalde ik merken als Scotch & Soda en Dame Blanche aan boord, net als een reeks Scandinavische merken die erg goed aanslaan.”
Chic maar betaalbaar
Een halfjaar voor de uitbraak van Covid nam Danny een bevriende binnenhuisarchitect, Toon De Gruyter, onder de arm voor een grondige vernieuwing van het winkelpand. “Hij stelde voor om de zaak lichter te maken”, zegt Danny. “Er werden muren uitgebroken, meer paskamers bijgemaakt en de ruimte werd toegankelijker voor mensen met een beperking. Het ziet er een heel chique winkel uit, waardoor klanten soms aangenaam verrast zijn dat ze hier betaalbare kleding kunnen terugvinden. We zorgen er ook voor dat alle stukken netjes worden gestoomd.”
“De merken zelf nemen hier zelfs foto’s als voorbeeld van hoe het moet”, vult Danny fier aan. “Een jaar of tien geleden nam ik ook deel aan het VTM-programma Werk aan de winkel. Ook zij volgden onze winkel toen als voorbeeld. Dat zijn natuurlijk fantastische complimenten. Tijdens Covid lanceerde ik een webshop, maar die is inmiddels weer opgedoekt omdat die geen meerwaarde bood. Mensen komen naar hier voor onze service en appreciëren het fysiek winkelen. We posten wel dagelijks outfits op onze sociale media om mensen te triggeren. Als mensen voor een of andere reden toch niet hier geraken, ben ik bereid om aankopen persoonlijk tot bij hen thuis te brengen als het in de buurt is. Voor cadeaucheques is dat bijvoorbeeld geen enkel probleem.”
Bovenlokale klanten
Danny is een geboren Antwerpenaar, maar intussen voelt hij zich helemaal thuis in Heist. “Het is een van de grootste gemeenten van België, maar je voelt nog altijd de gezellige dorpsmentaliteit”, vindt hij. “Heel wat klanten kennen me bij naam. Die herkenning vind ik heel fijn. Er komen trouwens ook behoorlijk wat bovenlokale klanten winkelen bij ons, bijvoorbeeld uit Aarschot of Lier. In tegenstelling tot die steden, kan je hier nog makkelijk gratis parkeren en is alles in één straat gesitueerd. Als je even verkeerd rijdt, hoef je niet meteen de hele stad rond te rijden.”
Klanten doen deze maand hun voordeel met de verjaardag van Plan. “De hele maand lang krijgen ze 20% korting bij aankoop van twee artikelen”, zegt Danny. “Ze kunnen ook hun telefoonnummer achterlaten in een bus, waaruit met Kerstmis enkele gelukkigen worden geloot. Ze maken kans op cadeaubons van 200, 100 of 20 euro. In januari ga ik nog enkele dagen sluiten om de verlichting volledig te vervangen door led. Dan kunnen we er weer tegen voor de volgende twintig jaar. Onze trouwe medewerkers en klanten ben ik natuurlijk enorm dankbaar.”