Wat begon als een Mechelse bar voor fietsers groeide snel uit tot een wereldbekend merk. De fietstenues van Peloton de Paris, vaak geïnspireerd door het Belgische wielerlandschap, gaan tot in Japan over de toonbanken. En nu strijken ze neer in Leuven. “Sinds het WK wielrennen heeft de liefde voor wielrennen in deze stad een echte boost gekregen”, zegt Stijn. “Leuven is een echte fietsstad en dus de ideale locatie voor een nieuwe winkel. We zouden even goed eentje kunnen openen in Londen of Shanghai, maar we willen het stap voor stap aanpakken. Bovendien ligt de echte harde kern van de wielersport toch in Vlaanderen”, zegt de trotse uitbater.
Peloton de Paris is niet zomaar een fietswinkel. Stijn spreekt over een concept store. Een shoppende wielerfanaat kan er zeker het hart ophalen, maar kan ook gewoon even binnenspringen voor een koffie. “Voor ons moet het meer zijn dan gewoon winkelen, een pure transactie. We zijn een ontmoetingsplek voor fietsers. Hier kunnen we samen een koffie drinken of een ritje maken”, zegt Stijn. “We organiseren fietstochten en ontmoeten andere wielerfans. Dat is veel belangrijker dan een tenue verkopen, want dat doen we gewoon om de kosten te betalen.”
Terras
De ideeën van Peloton de Paris zijn nog lang niet uitgeput. “Op termijn denken we ook aan winkels in Gent of Hasselt. We willen heel België laten kennismaken met ons merk”, zegt Stijn. En ook de winkel in Leuven is nog niet klaar. “Binnenkort komt er nog een zithoek bij en tegen de volgende zomer willen we ook een gezellig terras.” De pas geopende winkel ziet er verzorgd uit, maar voor Stijn mag er wel wat modder bij. “Je kan hier bijna letterlijk binnenfietsen. Of hij nu onder de modder zit of niet, je mag je fiets hier overal in de winkel stallen.”