ordolio-toolbox Ordolio, tool om clubmanagement te optimaliseren. Foto: rr

Start-up Ordolio uit Heist-op-den-Berg ondersteunt verenigingen met online platform voor efficiënte administratie

Ordolio heeft een heldere missie: het transformeren, vergemakkelijken en optimaliseren van clubmanagement. Veel verenigingen hebben moeite met complexe administratieve taken en regelgeving. Ordolio biedt een veilige, gebruiksvriendelijke toolbox die deze lasten verlicht, zodat clubs zich kunnen richten op waar het echt om draait: hun leden. Het platform is gratis voor clubs; enkel leden betalen een kleine bijdrage bij inschrijving. Sinds de lancering in oktober 2023 heeft de start-up uit Heist-op-den-Berg een aanzienlijke groei doorgemaakt. Dit jaar mikken ze op internationale aandacht, de eerste investeerders zegden alvast toe.

Oprichters Alexander Schillemans en Kristof De Vos, jeugdvrienden met ervaring in verenigingen, zagen dat jonge leidinggevenden vaak worstelen met taken zoals betalingen en medische dossiers, onder meer door de groeiende regelgeving. Het inspireerde hen om een ledenadministratieplatform te ontwikkelen. Na een jaar werk lanceerden ze ‘Onze Vereniging’, dat onlangs omgedoopt werd tot ‘Ordolio’. Met hun start-up willen ze de administratieve chaos aanpakken en non-profits op een veilige en gratis manier ondersteunen.

“Vaak is het eenzelfde gemotiveerde persoon binnen een vereniging die de administratie op zich neemt, maar na een jaar ontmoedigd raakt en stopt. Wij willen deze vrijwilligers en de verenigingen die ze steunen helpen, zodat ze hun passie en betrokkenheid behouden”, aldus medeoprichter Kristof De Vos.

Ordolio’s grote kracht ligt in de diversiteit aan verenigingen die ze kunnen bedienen: hoewel elke club uniek is, delen ze wel dezelfde basisbehoeften. In Vlaanderen, waar het verenigingsleven diepgeworteld is, is er een duidelijke behoefte aan vereenvoudiging van praktische zaken. Het platform is gratis voor clubs, met slechts een kleine bijdrage voor leden bij inschrijving. Er zijn geen jaarcontracten of verplichtingen, en de oprichters staan open voor feedback om de website en app voortdurend te verbeteren. Hierdoor is Ordolio sinds de lancering zowel in ledenaantal als inhoudelijk flink gegroeid.

Ordolio waarborgt de veiligheid van ledengegevens, waardoor aangesloten verenigingen kunnen vertrouwen op een betrouwbaar en veilig systeem. De start-up ondersteunt clubs niet alleen administratief, maar ook financieel, organisatorisch en communicatief.

“We willen dat iedereen zich goed voelt en deel uitmaakt van de sociale structuur van hun community”, zegt medeoprichter Nick Van Hoof. “Als mensen die zelf zijn opgegroeid in jeugdbewegingen en sportclubs begrijpen we hoe waardevol het groepsgevoel is. Daarom is ook mentale gezondheid voor ons een prioriteit.”

Het platform is inmiddels in vijf talen beschikbaar en blijft zich uitbreiden. In minder dan een jaar is het team gegroeid van twee naar vijf leden. Naast oprichters Kristof De Vos (CEO) en Nick Van Hoof (CTO) werkt mede-bedenker Alexander Schillemans fulltime als lead developer. Salesmedewerker Laurent Delfosse en marketeer Jetaime Vandeuren vervolledigen het vaste team.

Het doel van de start-up is om een toonaangevende naam in de non-profitsector te worden door een betaalbare oplossing te bieden die vrijwilligers ontlast. Met een sterke focus op groei en innovatie richt de start-up zich op alle soorten clubs en verenigingen. Momenteel is het team bezig met een financieringsronde, waarbij de eerste investeerders al zijn bevestigd.

“We willen een verbindende schakel zijn tussen overheden, instanties, leden, ouders en kinderen, zowel nationaal als internationaal. De voorbereidingen voor uitbreiding naar Nederland en Frankrijk zijn al in volle gang, en er is ook belangstelling vanuit andere landen”, sluit De Vos enthousiast af.