Van een kinderserie als Olly Wannabe over een fictiereeks als Billie vs Benjamin tot de film De Familie Claus. Het passeert elke keer langs Option Media, in de Zandvoortstraat in Mechelen-Noord. Het bedrijf zorgt voor de beste klank en optimaal beeld. Een buitenlandse serie dubben of ondertitelen? Geen probleem. De voorbije dertig jaar ontfermde het bedrijf zich over 30 miljoen ondertitels, 1.500 tv-afleveringen, 150 films en 75 talen.
Voor de geschiedenis van het bedrijf moeten we terug naar de jaren tachtig. “Ooit was hier tv-faciliteitenbedrijf Lavithas. Toen moederbedrijf Superclub failliet ging, sleurde het Lavithas mee”, zegt Sabine Van Riel (57) die er in 1988 begon als jobstudente en opklom naar sales. “We werden overgenomen, maar dat avontuur liep snel fout. Waarop klanten en leveranciers zeiden dat we (een achttal personeelsleden, red.) de zaak zelf moesten overnemen. Via hun steun bouwden we de rendabele activiteiten uit. De zaken gingen goed, na twee jaar konden we hen uitkopen. Het was de tijd dat we videocassettes dupliceerden. Er gingen er miljoenen bij ons buiten. Later evenveel dvd’s.”
Onestopshop
Dertig jaar later. Er zijn nog twee vennoten: Sabine en Frank Van Caesbroeck. Option Media omvat 2.000 m² werkruimte en beschikt onder andere over zeven sound studio’s, vijf video editing studio’s en twee colorgrading rooms (voor kleurcorrectie van beeldmateriaal, red.). “We hebben een 28-tal mensen in dienst”, zegt Sabines zoon Antoine Cambier (26) die er werkt als accountmanager. “We zijn een onestopshop, zoals dat heet in het jargon. Een klant kan hier voor enkel audio of puur video terecht, maar ook voor alle facetten samen. Wat audio betreft doen we veel dubbing, ofwel Nederlandse stemmen inspreken op bijvoorbeeld buitenlandse series voor Ketnet. We zorgen ervoor dat de klank lipsync is, dat wat je hoort overeenkomt met de mond van de personages. Er zijn klanten die we niet mogen noemen, soms beschikken we over materiaal dat geheim is tot aan de première.”
Vroeger deed Option Media louter tv en film, maar de sector evolueert sterk. Een post op sociale media, podcasts, een 3D-animatie…. Overal duiken audiovisuele elementen op. “Dat zijn andere budgetten, maar we surfen mee op golven die floreren. Dat is de reden dat we nog altijd bestaan”, zegt Van Riel. Deze sector is wel investeringsgevoelig. “Om de paar jaren heb je nieuwe machines en technologie nodig”, zegt Antoine. “Ooit investeerden we tot 700.000 euro”, zegt Sabine. “En je moet juiste keuzes maken. We investeerden in een virtuele studio zoals ze die bij de verkiezingen gebruiken. Maar we waren te vroeg. Dat zijn de risico’s van het vak.”
Ambachtelijk geluiden maken
Het bedrijf is ook gespecialiseerd in foley en sounddesign. Antoine verduidelijkt: “Een voorbeeld is Interstellar Ella, een animatieserie die zich afspeelt in het heelal. Maar hoe klinkt dat? Of hoe klinkt een vogel die vliegt? Je kan dat geluid met een microfoon niet vatten. We hebben een enorme database aan geluiden. Maar soms moeten we ook iets ‘bruiteren’; ambachtelijk een geluid maken.”
Zo komen we bij audiotechnieker Bram Braem. “Foley is subtiel. Kleine geluidjes die amper opvallen, maar nodig zijn”, legt hij uit. “Zoals kleding die ritselt. Sounddesign is echt in your face. Zoals dichtslaande deuren. Zopas werd in een scène rijst gegooid. Ik capteerde dat geluid in de studio door zelf met korrels ergens tegen te gooien.” Een recent project is animatiereeks Boerke, maandag op Canvas. “Een serie zonder gesproken zinnen, eerder geluiden. Je hebt stemacteurs nodig die all the way gaan. Ik werkte samen met onder andere Maaike Cafmeyer. Wat een zegen! Eerder speelde ze in onze studio een hysterische vlieg. Dat was er ook boenk op. (lacht)”
Alle geluid moet je correct mixen. “Hoe hard mag muziek klinken zonder dialoog te belemmeren”, zegt Cambier. “Maar opties zijn legio. Je kan met ‘rauw materiaal’ veel doen om de impact te vergroten.”
Ondertitels nodig? Bij Option Media doen ze dat in eender welke taal. “Volgens de regels van de kunst”, zegt Cambier. “Want ondertitels voor VTM zijn niet hetzelfde als voor een Colruyt-spot. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met leessnelheid.”
Option Media is overal, toch kennen veel mensen het bedrijf niet. “Vaak staan we niet op de generiek, maar kijkers lezen die toch niet”, zegt Sabine. “We zijn niet de conceptuele bedenker van iets, maar we zijn betrokken bij de nabewerking”, zegt Antoine. “Zo deden we de colorgrading van #LikeMe. Alle acteurs waren ook hier om teksten in te spreken.”
Toekomst verzekerd
Option Media is in goede handen. Medevennoot Frank is technisch directeur, diens zoon Jonas stapte in de zaak als vertaler. “Ik begon als jobstudent en heb hier zelfs staan schilderen”, lacht Antoine. “Ik ben nu accountmanager, maar het is nog niet besproken om ooit de fakkel over te nemen.”
“Als je kind denkt en reageert in het bedrijf zoals jijzelf dat zou doen, geeft dat rust”, zegt Sabine. “Het voelt goed dat hij interesse heeft.” Hoe ziet ze de toekomst? “Audio en video zullen altijd nodig zijn. Net als ondertitels. Er zijn reeds systemen om dit via AI te doen, maar na enkele minuten moet je handmatig ingrijpen om te verbeteren. Die technologie staat nog niet op punt.”
“Veel concullega’s werken thuis met hun computer aan geluid of beeld”, besluit Antoine. Maar wij bieden het totaalplaatje aan. Een onestopshop als Option Media is uniek in Belgie.”