Begrafenissector

Ook aangifte overlijden kan nu digitaal

LIER – De bedrijven Pontes, Cipal Schaubroeck, Remmicom en Starfisk lanceerden CLARUS, een innovatief digitaal platform voor gemeenten en uitvaartondernemers om de aangifte van een overlijden online te verwerken. De stad Lier is de eerste die zal gebruik maken van het platform.

Zo kan de aangifte in de toekomst digitaal, efficiënt en vlot verlopen. Een enorme tijdsbesparing, niet enkel voor uitvaartondernemers, maar ook voor steden en gemeenten en andere betrokken partijen. Stad Lier bijt de spits af en gaat er als eerste mee aan de slag!

Tom Wustenberghs, Algemeen Directeur van Pontes, weet dat er jaarlijks meer dan 60.000 mensen overlijden in Vlaanderen. “Uitvaartondernemers moeten hiervoor telkens een aangifte op het gemeentehuis doen. Bij een aangifte van overlijden zal de gemeente de laatste wilsbeschikking van de overledene nakijken en bezorgt zij daarna een attest van overlijden aan de uitvaartondernemer. In meer dan 70% van de gevallen wordt ook een toelating voor een crematie aangevraagd bij de gemeente. De toelating voor crematie kan de gemeente ten vroegste na 24u aanleveren. Vervolgens dient de uitvaartondernemer vaak ook nog een concessie op de begraafplaats te regelen. De uitvaartondernemer staat daarna verder in voor de praktische regelingen inzake crematie en afscheidsplechtigheid.”

Kathleen Janssens, Algemeen Directeur Stad Lier, is ervan overtuigd dat zowel voor de uitvaartondernemer als voor de stad een aangifte van overlijden een complex administratief proces is. “De gegevens die we ontvangen van de uitvaartondernemer moeten we bovendien nóg eens invoeren in onze softwaretoepassingen. Veel dubbel werk dus dat vanaf nu kan worden vermeden, oftewel, een mooi voorbeeld van hoe digitalisering het administratieve proces vereenvoudigt!”

CLARUS, de naam van het platform, is enerzijds gerelateerd aan het werkwoord “declareren” of aangeven. Anderzijds betekent het ook “helder”. Tal van functionaliteiten worden samen gebracht in één platform en de aangifte van overlijden, de aanvraag tot crematie en de aankoop van een concessie kunnen zo veel sneller én digitaal verlopen. Daarmee spaart de uitvaartondernemer verschillende verplaatsingen en telefoons uit. Voortaan kan hij in één toepassing alle gegevens van de overledene invullen en vervolgens een overlijden aangeven, een crematie regelen en een concessie op de begraafplaats aankopen zonder dat de medewerker van de gemeente deze gegevens nogmaals moet ingeven.